High Rigg (28.06.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Dale Bottom Camp Site (160m)
Ascents High Rigg (357m) 28.06.2017

High Rigg

Med sykdom på minstejenta ble noen av dagene denne uken litt amputerte, men Besten ville ut å lufte seg og jeg fant en lovende knaus i nærheten. Vi fant parkering i veikanten like forbi "Dale Bottom Camp Site" og fulgte "Public footpath" sørover langs fjellet. Etter rundt 500m går denne stien på skrå over sørenden av High Rigg. Her gikk det, som forventet også sti opp på kammen, og vi kom opp rett etter det sørligste topp punktet. Herfra gikk det litt opp og ned før vi var på det høyeste punktet 50 minutter etter vi startet. Været var overskyet, lett bris på toppen og en bitteliten regnbyge. Vi gikk videre nordover og kom ned ved St Johns in the Vale Church, hvor det går traktorvei. Deretter fulgte vi nok en Public footpath over innmark og rundt campingplassen og tilbake til bilen. En fin ettermiddagstur i kjekt turterreng.

Nok av Einstape på High Rigg. Her på umerket sti opp på kammen.
Murer er det også mye av i Lake District.
Toppen av High Rigg, 357 moh. Litt surt her oppe, men kun her.
Et hav av Einstape. Ser nok litt annerledes ut her om vintereren.