Elgåhogna (08.08.2017)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Elgåhogna (1,460m) 08.08.2017 14:03

I går vurderte vi Sølen i dag, men vi våknet til lavt skydekke og litt regn, så vi revurdert til en kortere og enklere tur. Vi satte derfor kursen mot Elgå, og satset i stede på Elgåhogna. Sola kikket frem, og vi fikk en flott tur i dette vakre landskapet.

GO er klar for turstart. Vi kunne sykle en drøy kilometer inn før vi parkerte syklene
Godt skiltet der vi tok av inn på stengt grusvei
Da ble syklene parkert, og vi tok beina fatt opp den idylliske lia opp mot fjellet
Stien fulgte bekken gjennom skogen, og det var en utrolig vakker start på turen
Det var flere små fosser i bekken, og malerisk vakkert
Oppe av skogen var det lett å gå på tydelig og merket sti videre langs bekken
Lengre opp ble det å krysse bekken før det ble brattere opp mot selve toppstøtet
Etterhvert stod toppen tydelig frem, og det ble bratt opp fjellsiden, men det var godt merket og lett å gå
Flatt inn mot toppunktet,  hvor det alt var to turfølger på plass
Flatt inn mot toppunktet, hvor det alt var to turfølger på plass
Vi fikk et par fra Sverige til å ta et bilde av oss ved toppvarden