Kommunetopptur Kviteseid og Nissedal (07.08.2017)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Førheinutane (1,049m) 07.08.2017
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 07.08.2017
Sveinsheii (1,141m) 07.08.2017

Vi parkerte ved Hægefjell og syklet drøye 2 km på fin sandvei. Sola skinte da vi startet, men værvarselet var ikke godt, og dessverre slo det til. På vei opp mot Sveinsheii startet regnet, og det ga seg ikke før vi var tilbake til syklene. Det resulterte i kun 10 minutters matpause ved varden på Sveinsheii. Vi fant mye molte, plukket litt, men ble kalde av å stoppe opp. Men, ganske mye molte ble fortært som dessert etter som turen skred fram. Eirik navigerte veldig godt, og det eneste stedet vi gikk oss fast, var etter Førheinutane ved Løefjødd. Vi fulgte noen sauetråkk som bare endte i et stup. Det var greit utsyn fra Sveinsheii, men litt tåke på siste topp, så sikten var dessverre ikke så god der, kanskje bidro det litt til den bommen. Flotte røsslyngpartier på vei tilbake, og jeg så også en liten reinsdyrflokk. Godt med avslappende hotellovernatting nå.