Høyeste på Frøya og Hitra (30.07.2017)

Written by JohnTiger (John Bårdset) GSM

Ascents Besselvassheia (76m) 30.07.2017
Mørkdalstuva (345m) 30.07.2017

Jeg og TRefsnes (Trine) kjørte fra Trondheim om morran.
Planen var en lengre runde med kommunetopper, fra Frøya til Eide.
Det ble dessverre bare Frøya og Hitra.

Kjørte til parkeringen ved Øverskardsvågen, kjørte så langt inn veien vi kunne komme.
Fulgte deretter den godt merka stien til toppen.
Merkelig at Statskart/Norgeskart ikke har flyttet navnet Bessevassheia til det som er toppen, men fortsatt har dette ved den østlige toppen. Brukte ca 1,5 t/r.

På "toppen" av Besselvassheia

Satte oss i bilen og forsøkte å få all kleggen (det var en del..) ut av den før vi kjørte videre til Sandstad på Hitra hvor vi spiste lunsj.

Fortsatte så videre til parkeringen ved Kvammen, hvor det går en traktorvei og deretter sti opp til Mørkdalstuva.
Parkeringen er liten, plass til 4-5 biler.
Traktorveien går over myrene helt inn til der oppstigningen starter. Vi hadde ikke med sykkel, men vanlig "offroad" hadde gått greit ett godt stykke, og med fatbike bør det gå greit å sykle hele veien inn til der stien begynner opp til toppen. Siden det med returen er 12 km på flate myrpartier så vil det være mye tid å spare for de de som ikke vil bruke noen timer på å gå :)