Litløra (05.08.2017)

Written by torehum (Tore Humstad) GSM

Start point Ørbogen (30m)
Endpoint Ørbogen (637m)
Ascents Litløra (637m) 05.08.2017

Jeg skulle egentlig på padletur til Sør-Smøla, men da vinden viste seg å bli vel kraftig og sjøen tilsvarende urolig, ble det tur til Litløra på Stabblandet i påvente av roligere vind. Det passa forsåvidt bra, siden jeg i fjor begynte å samle på bittelitt Tustnastabban.

Litløra inngår som en av de sju toppene på øyene Tustna og Stabblandet (i den tidl. Tustna kommune) som folk forbinder med "Tustnastabban". Fjellet har etter tradisjonen også blitt kalt "Imaren" (eller "Imarn") og dermed gitt navn til Imarsundet mellom Stabblandet og Ertvåsgøya. I dag er Litløra, som står i sammenheng med nabofjellet Storøra (905 moh), det mest brukte navnet.

Litløra (t.v.) og Storøra sett fra Jørnøya i Imarsundet

Nok om det, jeg gikk iallfall ruta på fra Ørbogen der jeg parkerte bilen på en fin parkeringsplass der den godt merkede stien begynner. Etter noen få hundre meter kom jeg til et stiskille. Dette kan du se som en liten avstikker på GPS-sporet. Herfra går det godt merka sti opp mot Ørbogdalen (ruta jeg gikk til Litløra) og til Ørboglia (rute til Storøra).

Sti til Litløra til venstre, Storøra til høyre

Tustningene og Stabblendingene er gode til å merke stier, men akkurat her var det den del trevelt over stien som ennå ikke var rydda bort. Et par timer med sag ville gjort susen.

Stien oppover Ørbogdalen byr på slak stigning, vekselvis på sva og på skogssti. Og hele tida er det god utsikt mot Sagvikvatnet, Solskjeløya og Smøla.

Fra passet oppe ved Ørbogvatnet (385 moh) fikk jeg utsikt mot Fuglsnesvatnet, Halsa og Ertvågsøya. Herfra dreier stien over på toppryggen idet det gjenstår drøye 250 høydemeter. Stien derfra til topps er godt merka. Det blir litt brattere og ved et par partier er det behov for litt enkel klyving. Og utsikta fra toppen er flott, særlig mot Smøla nord. Dersom du går 100 meter østover, kommer du fram til en kant der du kan kikke rett ned i Imarsundet og gården Fuglsnes.

Toppryggen
Utsikt nordrover fra toppen av Litløra
Utsikt mot Stabben fra Litløra
Ruta mellom Ørbogen og Litløra. Den lille avstikkeren på stien nær Ørbogen markerer stiskillet mellom ruta til Litløra og Storøra.
Etter Litløra le det padletur ut til Hamnaholmen ved Solskjeløya. Herfra er det utsikt tilbake mot Litløra (t.v.), Storøra og Stabben