Lilletinden ved Dronninga (05.08.2017)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Lilletind (1,096m) 05.08.2017
Utsikten fra Lilletinden mot Narvik og Håkvikdalen

Turen til Lilletinden ved Dronninga starter fra brua der Nervatnet renner ut i Håkvikdalen. Man kan parkere på begge sider av brua. Denne gangen var jeg så heldig å få med meg begge sønnene. Turen går først opp mot Peppertuvannet langs en fin sti i et terreng som er lett å gå i, tatt i betraktning at det er noe stigning. Før man når vannet tar man til høyre og sikter seg mot ryggen til høyre for Lilletinden. Det er sti også her, men vi mistet den flere ganger. På ryggen flater det ut, og stien som fortsetter videre mot Dronninga blir mer tydelig. Før man fortsetter på baksiden tar man av fra stien og sikter seg mot toppen av Lilletinden. Partiet herfra er noe brattere, men underlaget gir godt feste, og man tar seg oppover der det ser naturlig ut å gå. Lilletinden er en flott tur for de som ikke har lyst å gå altfor langt, eller som vil introdusere podene for toppturbegrepet uten at det blir for vanskelig og slitsomt, men likevel spennende og spektakulært. Høydepunktet på turen var da vi nådde varden og størstgutten sa: "Nu skjønne æ koffer du like så godt å bestige fjell, pappa"