Førheinutana rundtur, toppen av Nissedal (04.08.2017)  6

Written by petterbilstad (Petter Bilstad)

Start point Nord i Lytingsvatn (607m)
Endpoint Førheinutane (1,041m)
Ascents Førheinutane (1,049m) 04.08.2017
Strondfjellet (955m) 04.08.2017

Bilen parkerte vi ved Osen, i sørenden av Lytingsvatn. Deretter kjørte vi jolla over vannet og startet dagens rundtur fra vannkanten i nordenden av Lytingsvatn. Deretter fant vi en liten sti som gikk opp bak hytta som ligger ved vannet og opp til Stråndtjønn. Deretter forlot vi stien og gikk meget bratt opp til Stondfjellet. Viktig å holde langt nok mot øst, for å ikke gå seg fast. Fra Strondfjellet kunne vi se dagens mål; Førheinutane. Etter at toppen av Strondfjellet var nådd måtte vi ned ca 100høydemeter, før vi igjen kunne, starte stigningen opp mot Førheinutane. Fra Strondfjellet og opp til Førheinutane er det ypperlig utsikt og flott terreng å gå i hele veien! Underveis møtte vi kun 10-15 sauer og en kar som var ute på sauesanking. Ellers gav turen oss et fantastisk skue over Skornetten, Hægefjell, Roholtfjell, Roan, Sveinshei, Hestekvævnuten og Høgenuten. På returveien hadde vi siktet oss inn på Øyvatn, der vi skulle teste fiskelykka. Denne gangen ble det verken fisk eller napp. Fra Øyvatn fulgte vi bare myrene og bekken Kilsåi ned igjen til Lytingsvatn. Vi var på tur i 5t20min, men hadde ca 3t bevegelsestid. En vanvittig fin rundtur, som virkelig kan anbefales!