Presteseteråsen Vest (04.08.2017)

Written by Rnossum (Randi Nossum)

Ascents Presteseteråsen Vest (570m) 04.08.2017
Tore kontrollerer kartreferansen i regnværet på Presteseteråsen Øst
Presteseteråsen Vest

Vi kjørte fra hytta på Tjøme til Sande for start på dagens kommunetoppsamling. Fin grusvei fra Sande opp Kalmovegen til Montebello skiarena hvor Sande skiklubb bygger ny skihytte. Gikk på gammel traktorvei til Kabretta. Det begynte etterhvert å regne og valg av gummistøvler viste seg å være et godt valg. Fra Kabretta på tydelig blåmerket sti til Presteseter hvor vi ble møtt av en flokk sauer som hadde søkt ly fra regnværet. Rett opp bakken fra setra til Presteseteråsen Øst hvor det var postkasse med bok. Videre i terrenget på dyre- og mennesketråkk til Presteseteråsen Vest. Her kom sola og vi fikk tørket regnjakker før vi gikk i terreng til Annevasshøgda, kommunetopp i nabokommunen Drammen. Annevasshøgda med sine 557 moh viste seg å være en unnseelig topp uten skilt og postkasse, men markert med en liten pinne med norgessløyfe på .

Retur i terrenget ned til Pretevannet hvor vi fulgte skogsbilvei til kryss for blåmerket sti. Tilbake til startsted på blåmerket sti avbrutt av multeplukking og besøk på Montebello med flott utsikt over Sande og omliggende Vestfoldbygder.