Miningane og Fereiskorane (02.09.2000)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Slondalsvatnet utløpsos (750m)
Endpoint Samme (750m)
Visits of other PBEs Slondalsetrene (763m) 01.09.2000 14:00
Miningane (1,050m) 02.09.2000 12:00
Fereiskorane (1,185m) 02.09.2000 16:00

Miningane og Fereiskorane - gamle ferdselsveier mellom Ulvik og Slondalen

1 - 3 september 2000. Tur med Astrid og Helge S. Titland.

1. september. Vi startet etter lunch fra utløpsosen i Slondalsvatnet og gikk i regnvær til 1119-flaten vest for Kvannjolavatnet aka Halvøyna (4.5 time) der vi slo opp telt for natten.

2. september. Det hadde klarnet opp i løpet av natten, blitt kaldere med frost på bakken og aldeles nydelig vær!

Teltplassen vest for Kvannjolavatnet. Skreppenuten i bakgrunnen. Foto Helge
Frokost i det grønne. Foto Helge
Helge vader Kvannjola
Kaldt på beina! Foto Helge

Miningane i Ulvik. Vi gikk inn Slondalen, opp på vestsiden av Kvannjolavatnet i retning mot Reinaskardet og fant merkingen for stien ned i Miningane.

Småvarder viser veien mot Miningane
Vi nærmer oss det bratte partiet ned mot Ljoneskrulen. Vassfjøro troner i bakgrunnen
Astrid ved siste varden før bratt parti
Jamen er det sti her, konstaterer Helge
Astrid ser nedover mot Ljoneskrulen. Alternativ, bratt oppgang langs bekken Smedlo mellom snøflekkene til høyre i bildet
Astrid og Helge litt nedenfor det bratteste partiet i Miningane
Miningane - bratt stølsveg fra Ulvik til Slondalen
Setermurer og innhegning nede ved Ljoneskrulen

Mer info på kulturminnesok.no Ljonesskrulen - Reinseter.

Stølsvegen gjennom Ljoneskrulen går gjennom uren til venstre i bildet. Ruten gjennom Meiningane går opp midt i bildet. Reinaskardet og Reinaskardnuten i bakgrunnen

Ved stien vest for vatnet registrerte vi to blokkhellere (Reg. 134 og 135).

Reg.nr. 132 Mjølfjellområdet, 2.9.2000 Knut S. Andersen og Helge Titland.

En gammel ferdselsveg mellom Ulvik og Slondal går langs vestsiden av Ljoneskrulen, forbi Reinseter (Reg.133) og opp det meget bratte fjellpartiet i NØ-enden av vatnet. Oppstigningen er ca. 400 høydemeter, og ruten er lagt der det er minst bratt. Det er et bratt parti på ca 1050 moh med glatte svaberg hvor det er sprengt en renne med trinn i fjellet.
Det har vært stølsdrift i Slondal siden før Svartedauden, men det vites ikke hvor lenge denne ruten har vært brukt. Kristoffer Sjursen Hjeltnes (1730-1804) utbedret vegen gjennom Ljoneskrulen og minerte vekk fjell i området på slutten av 1700-tallet. Planen var visstnok å gjøre Miningane til den viktigste buføringsvegen til Slondal, men den ble nok likevel for bratt og vanskelig. En liten varde på toppen av svaberget markerer nedgangen som er 3 m fra varden. Selve området med renne og trapper er ca. 5 m langt, 0,6-0,8 m bredt.
Kilder:
O. Olafsen, "Ulvik i fortid og nutid Bind I+II", Norheimsund 1925
Turbeskrivelser Raundalen (tur 28)", Bergen Turlags årbok 1949 side 102-3
Olav Kolltveit, "Hædersbonden Kristofer Sjurson Hjeltnes", Hardanger Historielags tilleggskrift nr.12 (1961)
Knut S. Andersen og Christian Hysing-Dahl, "Mjølfjell i fjern og nær fortid" side 53 (1996)

Vi fortsatte langs NV-siden av Ljoneskrulen, delvis på sti, i retning mot den gamle ferdselsveien Fereiskorane som ble brukt som buføringsveg mellom Ulvik og Slondalen. Mer info på kulturminnesok.no Fereiskorane - Sveig buføringsveg

Oppstigningen til Fereiskorane går langs en rygg øst for et lite vann. Ruten går der det er minst bratt, men bratt er det, spesielt i det laveste partiet. Stien/vegen er ikke lett å se da den slynger seg på kryss og tvers, med hovedretning mot et vann (1284) nord for stigningen. Noen varder står underveis.

Nedenfor og på vei mot det bratte partiet i Fereiskorane
Her begynner det bratte partiet i Fereiskorane
Varde langs stien i Fereiskorane
En hovedvarde på stien i Fereiskorane mot Sveigstølene. Solsævatnet 388 og Ulvikafjorden i bakgrunnen

Vel oppe på flatene ved 1284-vatnet gikk vi nordover på vestsiden av Skreppenuten i retning mot Gommahaugen før vi vendte østover mot teltplassen vår ved Kvannjolavatnet. Det ble nok en bading over Kvannjola før vi var tilbake ved teltet kl 2130, slitne, men strålende godt fornøyde med en fantastisk flott tur i fjellet.

3. september. Hjemtur langs Kvannjola til Bulegane vest for Kvannjolnuten 1351, opp til Småfagerdalsvatni 1091 og ned igjen langs sti på vestsiden av Fagerdalsvatnet til Slondalen.
Tilbake til hytten ca. kl 17 hvor vi koste oss med en god fårikålsmiddag som Helge hadde tatt med fra byen.