Lysingen - Sømna, 243/404 (05.08.2017)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Lysingen (648m) 05.08.2017
Visits of other PBEs Aunet parkering (Lysingen) (30m) 05.08.2017

Kjørte sørover fra Brønnøysund på RV 17 og tok av til venstre skiltet mot Dalbotn. Fulgte så skilt mot Lysingen. Stoppet ved garden på Aune og hørte med bonden om hvor vi kunne parkere. Kjørte gjennom gårdstunet og litt bortover skogsbilveien der vi fant en grei plass å parkere ved noen trærog rundballer litt etter Aunet parkering (Lysingen). Fulgte skogsbilveien innover og kom til ett kryss der en rød pil pekte mot veien som går oppover til høyre, så vi fulgte denne. Ca to kilometer etter start var det ny pil som pekte mot sti som tar av til venstre fra skogsbilveien. Fulgte stien oppover, stort sett grei å følge og kom opp på snaufjellet. Var en veldig varm og fin dag, men heldigvis flere vann som hundene kunne avkjøle seg i på vei til topps. Det var litt småkupert terreng med mange små vann og svaberg, men varder viste vei til toppen der det er en stor varde og kjempefin utsikt. Brukte to timer til toppen og hadde en lang pause i sola her. Vindstille og deilig temperature. Gikk samme vei tilbake og brukte totalt nesten seks timer på turen inkludert to timers pause på toppen. Rune, Storm og Teis var med.

Storm nyter utsikten fra toppen av Lysingen

Da er du igang igjen ......

Written by knutsverre 05.08.2017 16:07

Solveig. Håper du hadde godt vær og fant rett sti til Lysingen! God sommer ):

Sv: Da er du igang igjen .....

Written by Sola19 05.08.2017 18:22

Takk for det Knut Sverre! Vi har kjempeflott vær, sol og vindstille ogingen problem å følge stien. Kjempefin utsikt:) riktig god sommer til deg også, ser du har hatt mange fine turer i sommer!