Dugurdmålsnatten - Notodden (04.08.2017)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Jonsli parkering (156m)
Endpoint Jonsli parkering (156m)
Ascents Dugurdmålsnatten (495m) 04.08.2017 19:06
Ringreisnatten Sør (433m) 04.08.2017 20:03
Ringreisnatten Nord (432m) 04.08.2017 20:18
Bråtelinatten (432m) 04.08.2017 20:30
Visits of other PBEs Jonsli parkering (156m) 04.08.2017 18:03

Ustabilt vær med tordenbyger over deler av Østlandet førte meg mot Telemark og Notodden denne fredags ettermiddagen. Værutsiktene så bedre ut der, med færre byger og mer sol utover kvelden. Underveis på kjøreturen fra Oslo til Notodden, passerte jeg en kraftig byge over Finnemarka og Lier, som hadde gitt lynnedslag like ved vår bolig i Lier. Barna som hadde vært hjemme, fortalte om kraftige tordenskrall og høljregn. Jeg gjorde helt klart et godt valg da jeg dro til Telemark. Der fikk jeg mye sol og ingen regnbyger i hodet.

Etter å ha kjørt gjennom bluesbyen Notodden, endte jeg til slutt opp med å ta turen til Dugurdmålsnatten (495), som foreløpig ikke hadde noen registrerte bestigninger her på Peakbook. Fra Fv602 (Lisleheradvegen) kjørte jeg opp forbi Halvorsgard mot eiendommen Jonsli. Der går det en grusvei opp mot Dugurdmålsnatten, men ved Jonsli var det en bom, som nå riktignok sto åpen. Det var folk ute i hagen på Jonsli, så jeg kunne ha gått bort og spurt om bommen ville forbli åpen, men så var det dette med privatlivets fred da... Jeg droppet å spørre, siden det uansett ikke ville bli så innmari mye ekstra å gå fra den delvis gjengrodde parkeringsplassen som befinner seg like før bommen ved Jonsli. Jeg var jo her for å gå tur, så hvorfor være så redd for å gå litt ekstra??

Parkeringen rett før Jonsli begynner å gro litt igjen.

Det viste seg å være snaut 2 km å gå opp dit jeg kunne ha kjørt bil, til veiens ende på temmelig nøyaktig 300 meters høyde. Hadde det ikke vært for bommen som sto åpen på ubestemt tid, ville jeg selvsagt ha kjørt opp dit. Nå hadde jeg blitt god og varm her ved veiens ende, hvor jeg fortsatte oppover i gjengrodde traktorspor. Busker og kratt hadde begynt å spise opp traktorveien, men en liten sti var synlig i det minst gjengrodde sporet.

På rundt 450 meters høyde, litt før traktorveien stoppet, forlot jeg denne og dreide sørover mot Dugurdmålsnatten. Sannelig var det noen svake spor i starten her, som ikke fantes på kartet, men de siste 300 meterne til toppen måtte jeg innse at det var slutt på spor å gå etter. Her måtte det brøytes med armer og bein gjennom tett småskog. Rett før toppunktet dukket det opp en liten sti igjen, som førte meg til topps fra nordvest via noen små knauser.

Dugurdmålsnatten (495) sett nordfra, ca 150 meter unna. En del kratt og tett småskog her. Legg merke til at alle de høyeste trærne ved toppen bare er noen døde og tørre stammer.

Trig.punktet på Dugurdmålsnatten (495) befinner seg på en tydelig knaus få meter vest for det som er høyeste punkt. Utsikten var best fra trig.punktet, så jeg gikk tilbake dit og tok pausen der.

Toppunktet på Dugurdmålsnatten (495).
Utsikt i retning Notodden fra trig.punktet på Dugurdmålsnatten (495).
Utsikt vestover fra trig.punktet på Dugurdmålsnatten (495). Alle de døde, store trærne på bildet, er rester etter skogbrannen for ca 25 år siden.

Noe snodig jeg hadde lagt merke til da jeg så toppen på avstand litt tidligere, var at alle store trær var døde. Det sto igjen en del tørrstammer, mens andre hadde falt overende. Hva i all verden var årsaken til det...? Svaret fikk jeg da jeg på slutten av turen nede ved bilen møtte en kar som skulle på joggetur. Han fortalte at det for ca 25 år siden hadde vært en voldsom skogbrann oppover hele åssiden fra fylkesveien nede ved Kloumannsjøen og opp til toppen av Dugurdmålsnatten. En skogbrann forårsaket av turister som grillet...

Solen skinte og alle regnbyger holdt seg langt unna, så jeg ble noen minutter på toppen og nøt utsikten vestover. Etter hvert måtte jeg videre, og startet med og nærmest snuble over restene etter det som må ha vært et tårn. Deretter oppsøkte jeg et par utsiktspunkt til, før jeg igjen bakset meg gjennom småskogen tilbake mot sporene som førte bort til traktorveien nord for Dugurdmålsnatten. Her kunne jeg ha gått ned igjen samme vei, men det er jo så lite spennende, så derfor fortsatte jeg nordover for å ta med noen mindre høyder nord for Bråtelia.

Nede i en skråning ved toppen lå det en haug med stokker som en gang må ha vært et tårn på Dugurdmålsnatten.
Mot nordvest fra et utsiktspunkt noen meter nord for toppen av Dugurdmålsnatten (495). Blefjell ses langt bak til høyre, mens Gaustatoppen (1883) er synlig i det fjerne til venstre i bildet.
Jeg står noen meter nord for toppen av Dugurdmålsnatten (495) og ser i retning Selslinatten (810), som er kulen bakerst litt til venstre for midten.

Forholdsvis grei skog å ta seg fram i, men nedover mot Bråtelia måtte jeg krangle meg gjennom noen meter av skogen som var fryktelig tett. Videre over Søre og Nordre Ringreisnatten, og Bråtelinatten, var det stort sett enkelt å gå. Alle disse tre høydene hadde relativt markerte toppunkt.

Det var en liten toppvarde på Ringreisnatten Sør (433).
På Ringreisnatten Nord (432).
Bråtelinatten (432) sett fra nordøst.
På Bråtelinatten (432).
Dugurdmålsnatten (495) sett fra nord. Jeg står i en åpning i skogen litt sør for Bråtelinatten (432).

Etter den siste toppen fulgte jeg en rygg sørover og ned i dalsøkket litt vest for Bråtelia, over bekken, og så opp på kjerreveien som når nesten helt opp til Bråtelia. Denne kjerreveien var veldig fin å lange ut på. Lite stein i veien, så her valgte jeg å jogge lett nedover noen korte etapper. Jeg nådde snart krysset hvor jeg møtte veien som ble fulgt i starten av turen, på vei oppover. Derfra rask gange og lette joggeetapper videre ned til bilen igjen.

På veien opp mot Dugurdmålsnatten (495) fulgte jeg veien som forsvinner ut av bildet til høyre. 100 meter senere stoppet denne grusveien. På returen kom jeg ned den grønne kjerreveien oppe til venstre i bildet.

Mens jeg skiftet til tørre klær ved bilen, var det altså her jeg tok en prat med karen som fortalte om skogbrannen tidlig på 90-tallet. Deretter kjørte jeg over til vestsiden av Kloumannsjøen for å se hele åssiden opp mot Dugurdmålsnatten (495) i skumringen. Så ned til sentrum av Notodden, hvor jeg nærmest kjørte slalåm mellom ravende og tydelig påseilede deltakere av bluesfestivalen. Deretter hjemover til Lier og Drammen.

Dugurdmålsnatten (495) i skumringen, sett fra vest, fra Fv601 på vestsiden av Kloumannsjøen.