Vassfjøra Sommer 2017 (03.08.2017)

Written by sveinh (Svein Haustveit)

Start point Mjølfjell Vandrehjem (680m)
Endpoint Mjølfjell Vandrehjem (680m)
Ascents Vassfjøra (1,633m) 03.08.2017

Dårlig med langturvær i vår ferie i Ljosanbotn. Torsdag så det ut som det var en liten åpning med sol og sørøst vind. Jeg har glemt rutedetaljer fa sist tur i 2010 Vassfjøra Sommer 2010 og finner heller ikke noe GPS spor på noen av GPSer eller PCer. Tenkte å gå aleine men kvelden før meldte hyttenabo Petter og Thomas seg på. De hadde behov for å "tøye strikken" etter rolige dager.

Start klokka 9 i sol og høyt tynt skydekke av den typen som røper at det regner på austlandet. Parkerer på MUH. Fin tur inn langs Slondalsvannet i kjent terreng og opp til Kvannjolvannet. Her var vannføringen høyere enn de to gangene jeg har kryssa før. Det "vanlige" stedet ved stor stein nesten helt oppe ved vannet ble vurdert som usikker pga kraftig og dyp strøm. Petter sjekka forholden oppe i utløpsosen men det var langt og dypt. Gikk litt nedover elva men vannmengden blir ikke borte i et rangt elveløp. Alle var innstilt på å gå videre så da ble det "Lars Monsen" vading med fjellskoa på i det øverste alterntivet i utløpsosen.

Videre opp på høyre side av Reinskardnuten. Tror det er best å gå tett inntil skrenten hvor det er en del grønt i øvre del. Så kom det partiet hvor vi rota for 7 år siden. Nå hadde det vært noen og laget noen små varder som ledet oss elegant gjennom dette uferdige terrenget med fjellhammere, is og vann. Traseen går først bak første fjellhammer, så mot sør i et markert skar med snø på vestsiden av Svana. Så på snø sør for Svana og så mot nord før en dreier opp på ryggen mot Vassfjøra. Her er det mulig å gå på snø eller passe bratt fjell med god friksjon.

Så kommer 2 litt kjedelige km mot topppunktet. Beina er litt møre og det skjer ikke så mye endringer i terrenget. Utsikten åpner seg opp i alle retninger. Sør for Hardangerjøkulen er det grått under skybasen og vi forstår at det muligens blir fuktig retur. Det er sterk vind fra sørøst så det blir kjapp fotografering på toppen før vi snur og går/sklir mest mulig på snø nedover. Viktig å ikke dra ned mot vest for tidlig. Ny rast i skaret før Svana og da kjenner vi de første dråpene.

Hjem blir det vått og kaldt med ny bading over elva. Det blir lunere og litt varmere nede i Slondalen. Termometer i bilen viser 12 grader ! Det er sommer.

GPS sporet viser 28 km. Mye "høydestøy" i det bratte terrenget, kanskje fordi jeg gikk med GPS i bukselomma og ikke i toppen av sekken. Høydemeter redigert ned til 1200 m. Alle turer til Vassfjøra blir lange samme hvor du starter.

Andre fotturer på Mjølfjell: Fotturer Mjølfjell

Vassfjøra inviterer til besøk
Kommer vi over uten å svømme ?
Renne merket med varde som leder oss foran Svana. Utsikt mot Ulvik
Oppstigning mot Vassfjøra har begynt og vi ser tilbake mot Svana (nærmest) og Reinskardnuten.
Utsikt mot Hardanger før regnet kommer
Utsikt tlbake mot Mjølfjell, Slondalen, Eilivsegg og Kvannjolsvann
Vading i regn på hjemvegen i utløpet fra Kvannjolsvann