Pointe du Bandon (03.08.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point La Sage
Endpoint Evolene
Ascents Pointe du Bandon south top (3,064m) 03.08.2017

Akklimatiseringstur i lag med Linda. Vi tok første buss fra Evolene til Les Hauderes da en tidlig start fristet mtp at det var meldt varmt vær i dag. Byttet buss i Les Hauderes for å komme oss videre til La Sage. Fulgte stien i retning Col du Tsaté før jeg etter hvert gikk opp på den sørlige ryggen på Pointe du Bandon og Linda fortsatte mot Moiryhytta. God sti opp til ryggen, men derfra ble det kun gress og løs stein. Mye løs stein faktisk. Fortoppen var også noe løs og jeg var i tvil på om jeg hadde lyst til å hoppe over et hakk under den lille toppen for å kunne fortsette mot det høyeste punkt på Pointe du Bandon som var kun 10m høyere. Så jeg avsluttet turen på fortoppen og ble trøstet med en OK utsikt mot Glacier de Moiry og de mange flotte toppene rundt breen. Gikk helt ned til Evolene etter en halvtimes pause på toppen. Det ble skikkelig varmt da jeg kom ned til dalen igjen!

Utsikt mot Grande og Petite Dent des Veisivi
Et lite vann på vei opp mot Col du Tsate
På den løse ryggen opp til toppen Pointe du Bandon
Siste få meter mot fortoppen
Lac de Moiry og Glacier de Moiry med bl.a. Weisshorn og Zinalrothorn i bakgrunn
Mot Pointe de Mourti og Grand Cornier
Fortoppen var noe av en overhengende sak
Mer løs stein på hele eggen nordover mot Pointe du Tsate