Retrett på Reka (24.07.2017)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Reka Parkeringslomme (26m)
Endpoint Reka Parkeringslomme (23m)
Ascents Reka (605m) 24.07.2017 10:00 not summited
Visits of other PBEs Reka Parkering (3m) 24.07.2017 10:00

Reka

Pappa og jeg hadde sett på Reka i Vesterålen noen mnd. i forveien. For hans del var dette et fjell han har sett på siden barndommen, og har alltid hatt en drøm om å bestige det. Da jeg lærte meg klatring litt smått tidligere i 2017, var han ikke snau med å melde seg på nybegynnerkurs selv. Etter litt utstyrshandel og en rask test, tenkte vi at det skulle gå greit med Reka. Egentlig tenkte vi på guidet tur først, men bestemte oss heller for å ha guide på Stetind to dager tidligere. Derfor lå alle forhold til rette for en alt for strabasiøs og spenstig tur for to uerfarne friklaterere.

Reka speiler seg i Bjørndalsfjorden kvelden før den store dagen

Vi parkerte litt øst for p-lomma til Reka, og slo opp teltet. Morgenen etter våkna vi til knallsol og varmt vær. I tillegg for det meste vindstille. Vi kjørte 500 meter til p-lomma og pakka sekkene med klatreutstyr og klær/mat. Vi spratt over fjæresteinene i Bjørndalspollen, og gikk rett over stien som fører til Rekvatnet. Etter litt klabb og babb fikk vi rota oss inn på stien igjen, og etter litt rot nådde vi munninga til Rekvatnet. Fylte vannflasker og drakk godt, før vi fortsatte langs stien. Plutselig spratt stien opp i lia til venstre, noe dårlig markert med en planke i bakken. Vanskelig å få øye på! Stien herfra var forøvrig grei å følge opp til innsteget.

Planken som markerer at stien forlater Rekvatnet til venstre i bildet.

Da vi kom til innsteget etter ca. 2 timer, pakket vi om sekkene og gjorde oss klare til klatring. Av øvingshensyn tok vi og klatret med sikringer fra første stund, noe som viste seg å gå sånn passe. Etter en taulengde byttet vi til å klatre på løpende mellomforankring, men vi kom ikke alt for langt opp i veggen før vi skjønte at vi manglet kunnskapen som skulle til for å klare å bestige Reka på en sikker måte.Vi tok en liten nederlagspause på ei hylle, før pappa rapellerte ned og satt sikringer til meg som klatret etter og tok det med ned.

Sørryggen på Reka, normalruta.
God utsikt over Eidsfjorden og Vesterålen

Nede ved innsteget mimret vi over en god tur, mens vi så på ei havørn som steig på varmluft. Var et flott sted å innse nederlaget. Vi bestemte oss fort for å komme tilbake til Reka neste år, med litt mer klatrebaggasje innabords. Gikk i et voldsomt fluevirrvarr nedover til Rekvatnet igjen, og tilbake til bilen i godt tempo etter det. Spiste en stor pizza på Nordlys Pizza på Sortland, før vi kjørte tilbake til Salangen.