Glittertind (02.08.2017)  6

Written by Englepus (Cathrine Nyberg) GSM

Start point Glitterheim (1,397m)
Endpoint Glitterheim (1,778m)
Ascents Glittertinden (2,452m) 02.08.2017 13:15

Årets mål og forstuet ankel!

Årets store mål var Glittertind. Jeg hadde aldri vært der, og Taxitheo (Rune Theodorsen) kom ikke helt til toppen for noen år siden på grunn av for mye is de siste meterne. Så derfor gikk ferden fra Leirvassbu til Glitterheim mandag 31.08.17. På veien ut fra Leirvassbu møtte vi på en sau, som absolutt ikke ville flytte seg ut av veien, men tvert imot ha kos og var svært så sosial. Jeg er ikke verdens største fan av sauer, men hadde lyst på en #saufi med dette sorte fåret (lærte i etterkant at det nå heter sau med tilpasningsvansker grunnet at sorte får kan oppfattes som diskriminering av dem).

Sauen var mer interessert i å kline med øret mitt, enn å se normal ut, noe han i bakgrunnen fant hysterisk morsomt!

Beinet som fikk seg en overtråkk igår, var absolutt ikke godt å gå på, så jeg så ganske mørkt på bestigning av Glittertinden som planlagt på tirsdag. Målet var egentlig å gå et par andre topper i nærheten også. Sykkelturen fra parkeringa og inn er 8 km sånn ca, i slak motbakke. Greit nok, men kjære værguder, tror dere det er kult å sykle i motvind hele veien???

Glitterheim kom etterhvert til syne, og lå svært pent til ved oppstigninga til Glittertind, og elva Veo foran seg. Det jeg ikke var klar over før rett nedi dalen, var at det er null mobildekning, og null strøm etter kl 23! Hadde fått varsla familie om dette, samt lagt igjen telefonnummer til Glitterheim dersom det skulle være behov.

Glitterheim <3

Det ble vel egentlig raskt klart på tirsdag at det ikke var dagen å forsøke seg på Glittertind der jeg halta rundt. Taxitheo (Rune Theodorsen) bestemte seg for å gå Nautgardstindane, mens jeg skulle tusle rundt i området og ta litt bilder, og teste beinet litt i utendørsterreng. Var litt nysgjerrig på hengebrua som jeg kunne se fra Glitterheim, så bestemte meg for å ta en rusletur ned til den og over den.

Utrolig nok turte pysa å krysse denne! ;)

Det var utrolig deilig å få noen timer ute i friluft selv om turen ikke var så lang. Tok meg god tid til å beundre naturen og ta litt bilder.

Blåklokke, Glitterheim.
Pjuskete blomsterdings.
Macrolek ved Glitterheim.
Småsjenert blåklokke, Glitterheim.
Lyste opp, enda så liten den var :)

Onsdag 02.08.17 var egentlig sjansen for å gå Glittertind, været var ihvertfall best da. Fant ut at det fikk bære eller briste, for Glittertind VILLE jeg ha med meg før jeg dro! Som sagt så gjort. Starta dagen med deilig frokost, smurte niste, fikk med kaffe, og dro av sted sammen med en svært tålmodig Taxitheo (Rune Theodorsen). Gikk ikke superfort, men kroppen var bra med unntak av beinet, men innen det begynte å gjøre vondt for alvor, var vi over halvveis, og man snur da ikke på topptur når man er over halvveis! ;) Joda, man gjør jo det dersom det kreves, men jeg valgte å trosse smertene da de fortsatt var til å leve med :)

Artige varder på veien oppover til Glittertind.

Tok en matstopp ca 250 høydemeter fra toppen. Var greit med vind, men været så ellers greit ut. Ihvertfall fram til vi hadde 150-200 høydemeter igjen, da traff vi tåka/skyene som hadde ligget på toppen hele tida. Jeg har tydeligvis fått det for meg at det er kjempekult å gå topper jeg ikke ser, kun går! For sikten var mildt sagt svært dårlig, vinden var isnende, og selvfølgelig kom det litt sludd! Er jo ikke topptur uten disse ingrediensene ;) Til tross for kjipe værguder, så kom vi oss selvfølgelig til toppen!

Godt innpakka på toppen av Glittertind <3

Det ble en svært kort pause på toppen grunnet iskaldt vær. I sekkene hadde vi med oss rompebrett for akeforholdene skulle være bra! Gjett om det ble en gøyal nedtur! Noe slitsomt på grunn av våt snø, og litt dårlig glid for førstemann i løypa, men det sparte beina, spesielt med tanke på ankelen min, for en del høydemeter. Det kjipe var at vi kom ned i en ganske ekkel steinur, og deretter en enda mer ekkel bekk/elv, men kom oss da fram til Glitterheim igjen på ettermiddagen ;) Ankelen var vond, men herregud for en fantastisk tur! Fikk terningkast 6 både fordi jeg klarte det til tross for forstuet ankel, formen var fin, toppen var enkel å gå til tross for alle sine høydemeter, terrenget var ok, akinga var topp, og det positive ved turen var rett og slett mye mer enn det negative!

Glittertind markerte slutten på en aktiv uke i fjellheimen hvor jeg klarte å få plukket med meg 3 topper på over 2000 meter, mens Taxitheo (Rune Theodorsen) plukket med seg 6 topper! En tipp topp ferie, så er bare å begynne å planlegge neste toppmål :D