Førheinutane Sørøstskråning (01.08.2017)

Written by evatopp

Start point Landtakdammen (587m)
Endpoint samme
Ascents Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 01.08.2017

Dag 2 på tur i Vest- Telemark med Juli og Marit. Førheinutane i Nissedal.

Vi tok kabelfergen over Nisser fra Kirkebygda til Fjone (kr 66) og fulgte asfaltvei til skolen der det er godt merket til Hægefjell. Bomvei kr 70. Fasinerende klatrecamp på demningen med folk fra mange nasjoner.

Vi parkerte på demningen og gikk veien innover dalen. Det hadde regnet mye de siste døgnene og det var høy vannføring. Vi måtte vade over både Grimdalsåi og Bomnesdalåi lengre opp. Vi fulgte traktorvei nord for Bomnesdalåi opp så langt den gikk. Den er grei å følge. Videre gikk det en svak sti med iallefall en liten varde som vi ikke greide å følge særlig lenge. Ikke mye folk her, men mye multer.

Vi gikk opp Løefjødd og klatret opp siste kneika på en sti. Det er viktig å starte oppstigningen nær Øyvatnet.

Det tok sin tid med multeplukking og vading over to elever.