Sveinsheii fra vest - våt tur (02.08.2017)  4

Written by evatopp

Start point Røyningsdalen (650m)
Endpoint Samme
Characteristic Trip by foot
Ascents Sveinsheii (1,141m) 02.08.2017

Dag 3 på tur i Vest - Telemark med Marit og Juli. Sveinsheii i Kviteseid.

Vi kjørte til Haugsgrend (via Vråli ettersom vi kom fra Nissedal) og fulgte derfra bomveien (kr 50) merking til Roan med veiskilt og deretter vandreskilt. Vi parkerte i enden av vegen et stykke etter parkeringsplassen til Roan.

Derfra var det å følge stien oppover til Kvæven der det er to hytter. Stien er skiltet til bla Kvæven. Det er viktig å ikke ta til høyre og følge skilt til Valevatn og Svanestøyl (skilt nr 2) dersom man velger denne ruta. Frodig vegetasjon.

Etter Kvæven var det svake spor etter en firehjuling som vi ikke greide å følge samt etterhvert sauetråkk. Det er derfor bare å gå så rett man greier mot toppen. På turen opp gikk vi via Røyningsvatn og på retur mer direkte ned. Ikke lett å si hva som er best og jeg ser at toppsamlere har valgt begge traseer.

Det er ikke lett å gå direkte på en våt dag ettersom det er flust myrer, gjørmehull samt litt opp og ned. Men det er mykt underlag. Det hadde regnet mye de siste dagene og det var litt frem og tilbake i vår myr. Stien til Kvæven var en elv.

På returen gikk vi via Svanesteinane for å finne ut hva det hvite var. Fint sted. Vi så rein, frosk, sau, orrhøne og et kadaver av et lam. Vi fant mye multer og dette kombinert med en usedvanlig vår tur gjorde at vi brukte tid.