Hamperokken - et av de flotteste fjell i Troms? (27.07.2017)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hamperokken P-plass (65m)
Endpoint Samme (65m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Middagsaksla (1,075m) 27.07.2017 15:50
Hamperokken (1,404m) 27.07.2017 17:35
Visits of other PBEs Hamperokken P-plass (65m) 27.07.2017 13:00
Hamperokken! For en dag og for en topp!

Ankom Tromsø med Widerøe direktefly fra Bergen kl 10 og ble møtt av Ivar og Trond på flyplassen. Like etter ankom Stig med direktefly fra Gardermoen. Etter lunch i Tromsø, kjørte vi fire og Kristoffer innover mot Nordbotn og videre mot Breivikeidet der vi parkerte inne i skogholtet som fungerer som Hamperokken P-plass. Nydelig og varmt sommervær etter at morgentåken hadde lettet. Vi ga oss i vei oppover ryggen med lette sekker og tilsvarende påkledning. Plagsomme insekter, spesielt noen svære klegg, før disse forsvant over tregrensen. Etter en oppstigning på ca 1000 hm på god sti i fint terreng ankom vi

Middagsaksla
Varde og turkasse med bok. GPS 435262 7719134. Dette PB-elementet lå inne fra før, men på et annet sted lenger oppe på eggen. Beliggenhet og PF som anslås til ca. 10m er endret.

Vi ble alle litt lamslått over det alpine terrenget videre langs eggen mot

Hamperokken
Hannah, som er lommekjent i området, hadde rådet oss til å gå eggen, et råd vi stort sett fulgte.

Det ble mange bilder av dette motivet .....
Vi fulgte for det meste eggen, luftig men grei sti overalt
Fin dag for tindebestigning i Troms
Vi nærmer oss langsom men sikkert mot målet
Stig, Trond og Ivar nyter dagen og turen langs eggen
Enda et bilde mot toppen .....
Bratt med behov for klyving siste biten opp mot toppen
En lykkelig gjeng med vestlendinger på toppen av Hamperokken. Bildet tatt av en kjekk Tromsøjente vi traff der oppe. Ivar foran. Fra venstre meg, Kristoffer, Stig og Trond

Min GPS på toppen viste 34W 436046 7717901. Opprinnelig topp på PB var plassert litt ned i skråningen mot nord. Koordinaten er endret.
Etter ca. 1 times pause i den varme solen på toppen med fantastisk utsikt mot bl.a.Jiehkkevárri, Tromsdalstinden og Lyngsalpene, fant vi det til slutt best å starte på tilbaketuren som stort sett gikk langs samme rute som vi kom opp.

Folket på vei ned det bratte partiet fra toppkronen
Utsikt nedover langs eggen mot Middagsaksla
Hamperokken - for et flott fjell!

Tusen takk til Stig, Ivar, Trond og Kristoffer for en uforglemmelig tur. Dette må være noe av det ypperste en kan oppleve av Tromsø-fjell!

Autokorrektur

Written by Stigun 03.08.2017 21:40

Kan være bra, men ikke alltid.. Kystpartiet har selvsagt lite med Hamperokken å gjøre (?). Jeg mente å vise til de flotte bildene fra KLYVE-partiet, og hadde overhodet ingen som helst tanke på politikk i min kommentar..

Flotte bilder;

Written by Stigun 03.08.2017 21:31

særlig artig med klyvebildene fra kystpartiet rett under toppen! Hvilken tur og hvilken dag vi hadde!

Du verden!

Written by Olepetter 03.08.2017 18:50

DET var en godbit jeg noterer meg! Og i slikt vær, da!