Vardåsen, Ramstadslottet og Barlindåsen (30.07.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Barlindåsen (398m) 30.07.2017
Ramstadslottet (394m) 30.07.2017
Vardåsen i Enebakk (374m) 30.07.2017
Steinen på toppunktet er fjernet
Etter at vi måtte hjem for å hente nøkkel til bagasjerommet på bobilen, kjørte vi til Enebakk. Kjørte og tok av rv 120 inn mot Veng, tok til venstre og mot Vestre Veng. Parkerte på en plass med traktorredskap og paller litt før gården. GPS 32V 6628756, 619978. Syklet inn og traktorveien til venstre forbi tunet på gården. Dette er mer en turvei/traktorvei enn sykkelvei noen steder, men går fint. Blåmerket. Passerte en stolpe med en"haug" med skilt et sted og syklet til en ny "haug" med skilt og en benk. Her parkerte vi syklene og tok beina fatt opp mot Kølabånn.
Her parkerte vi syklene og overlot dem til ormen som krøp vekk da vi kom
Gikk traktorveien oppover, den krysser et skilt med "sykkel" og pil begge veier. Traktorveien ble dårligere og dårligere og mer og mer overgrodd oppover. Det var vått i terrenget og vi ble søkk våte på beina.
Her starter stien som tar av fra den dårlige traktorveien/stien og går opp til bålplassen
Ved en liten steinhaug med en pinne i og noen plastmerker i trærne, går det en umerka sti til høyre. Denne går opp til en bålplass. Rett til venstre der ligger berget med det høyeste punktet. Noen har hatt moro av å rulle stienen ned i buskene, så på berget er det nå en svart flekk etter steinen og de røttene en kan se på bildene fra toppen av VARDÅSEN.
Kjørte videre til Rælingen og inn Øvre Rælingenvei og Tangerudveien forbi skolen og inn til Marikollen hoppbakke. Parkerte her og gikk grusveien med bom inn til det var merket Ramstadslottet, til høyre.
Ramstadslottet
Fulgte den merka stien til RAMSTADSLOTTET og tok bilde og skrev oss i boken her før vi gikk ned bakken mellom toppene. Her fikk vi problemer for Liv hadde glemt beskrivelsen i bilen. Vi gikk langt, langt ned bakken i retning Losby før vi fant ut at det ikke gikk noen sti opp til høyre mot Barlindåsen her nede. Snudde og gikk tibake og leita og leita etter stien. Stien er rett ved der du kommer ned og det går blåmerket løype i begge retinger, den ene mot Losby. Stien var umerket i dag, men går rett opp lien og er lett å følge helt til toppen av BARLINDÅSEN.
Toppen av Barlindåsen

Yr hadde meldt regn fra kl 18:00 og vi var sent ute i forhold til dette, det ble mørkere og vi gjorde det eneste rette, løp ned igjen så fort vi kunne. Presis kl 18 begynte det å dryppe bitte litt, men regnet kom i bøtter og spann, da vi kom ned på parkeringsplassen og inn i bilen. SÅ heldige!!! Fant en katt langt inne i skogen, han fulgte etter oss ned igjen til bilen, ellers bare litt ravneskrik. Litt folk ute, men alle var på vei ned da vi gikk opp.