Veslesmeden - Storsmeden (01.08.2017)

Written by phaser (Hallgeir Risenfald)

Ascents Storsmeden (2,016m) 01.08.2017
Klyving Storsmeden vestrygg 01.08.2017
Rondvassbu (1,173m) 01.08.2017
Smedeggen 01.08.2017

Fikk ett par dager fri her og Værmeldingen så best ut for Rondana. Og denne turen var det mest spennende jeg kunne finne i dette området som var overkommelig med min form. Jeg syklet inn til Rondvassbu seint mandag kveld og satte opp teltet. Alarmen på klokka 6.30 og Var ferdig til Avmarsj klokka 7.30. Jeg er nylig forhåpentlig ferdig med en lengre sykdomsperiode så jeg tok det med ro og passte på å ta noen korte stopp oppover med litt lett næring og vannpåfyll. Tåka lå tett over toppene men været var spådd bra så jeg var i godt mot. Etterhvert som jeg kom oppover nådde jeg igjen tåka men kom aldri skikkelig inn i den da den fulgte meg oppover og når jeg kom opp på 1871 forsvant tåka helt :) Ikke noe var bedre enn det. Ble god å svett siste biten opp. Morsom topp som jeg ikke hadde forventet i Rondane hvor jeg forøvrig er svært lite kjent fra før. Nå hadde det gått ca 3 timer som vell ikke er spesielt raskt men helt greit etter formen tenker jeg. Det blåste kaldt så det ble en kort matbit før jeg vendte nesa ned og over Smedeggen. I klarvær ga ruta seg selv. Turen ned var enkel og ikke noe dramatiske punkter. På tur opp igjen mot Storsmeden ble det mer klyving, Ett par steder det føltes litt luftig men alle klyvingene er korte og de fleste relativt god skjermet og mye gode tak så opplevde ikke dette som spesielt utsatt. Jeg har ikke mye erfaring i denne type fjelltur, Gått besseggen og knutshø for eks så dette er ett lite trinn opp men altså opplevde jeg det som helt greit. Oppe på toppen fant jeg ett lunt sted og koste meg litt med mat og drikke og litt sjokolade. Kom ett par Dansker opp som hjalp meg med ett obligatorik bilde oppe på steinpilaren. Så gikk jeg ned mot vest. En del løst og man ser tråkk i alle retninger. Øverste Halvdelen er nok fastere oppe på selve eggen men jeg gikk litt til sør før jeg svingte opp på eggen under ett litt brattere parti. Fulgte mer eller mindre eggen ned. Her hadde jeg bestemt meg for at jeg måtte se an formen om det kunne bli aktuelt å ta med Trolltinden. Formen var ganske grei enda men tidsforbruken sa at det ikke var fornuftig. Worst case måtte jeg nok regnet 3 timer ekstra i dag og det ble for drugt så gikk tilbake til Rondvassbu istedenfor. Morsom tur som jeg vil anbefale i denne retningen.