Sør for Himmelsyna - høyest i Birkenes (22.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høgås Garasje (490m)
Endpoint Høgås Garasje (490m)
Ascents Himmelsyna (649m) 28.07.2017 17:48
Sør for Himmelsyna (645m) 28.07.2017 17:55
Visits of other PBEs Høgås garasje p-lomme (490m) 28.07.2017 16:05

Fin ettermiddagstur til Himmelsyna

Etter en heller våt tur til Spjotheia tidligere på dagen kjørte vi tilbake til Kristiansand og tok fatt på hjemveien gjennom Setesdalen. Været bedret seg adskillig utover dagen, og da vi passerte Evje bestemte vi oss for tur til Himmelsyna. Fra Evje Kirke litt ovenfor tettstedet Evje kjørte vi mot Gautestad og Høgås skianlegg. Bommen inn mot hyttefeltet var åpen, så vi kjørte inn for å rekognosere. Her traff vi en hyggelig, lokalkjent som sterkt anbefalte oss å starte fra Høgås garasje og følge traséen for den preparerte løypen inn til "postkassen" ca 1 km før toppen. Han informerte oss også om at bommen ble låst kl 21! Nyttig opplysning! Vi gjorde som anbefalt, og fant grei parkeringsmulighet langs siden av garasjen der det også var infoskilt om turen til Himmelsyna.

Grei parkering ved Høgås garasje på sommerstid
Infoskilt om forskjellige tur- og skiløypetraséer i området

Lettgått tur i skiløypen og herlige multer
Vi fulgte den brede vinterløypen som er gruset på fiberduk mesteparten av veien. De første km går løypen gjennom og nær hytteområder, endel opp og ned men behagelig å gå. Sykkel hadde vært fint her, og vi traff på flere syklister og en firhjuling (!) på veien. En god del multer langs løypen, de fleste umodne, med vi fant noen helt modne innimellom som vi koste oss med.

Godt merket og skiltet trasé
Her, litt før postkassen går det av stil til høyre mot Himmelsyna

Ved skilt og stidele litt før postkassen tok vi til høyre på godt merket sti mot toppen. Stien krysser utløpet av et lite vann og her var det tydelige spor etter bever, koniske, avgnagde trestubber og en kvistdemning i utløpet av vannet. Artig å se!

Idyllisk, lite vann langs stien til Himmelsyna
Kvistdemning laget av bever i utløpet av vannet

Småbratt oppover mot toppen der vi først kom til en varde med stang og skilt.

Grensepunktet der de tre kommunene Evje-Hornes, Birkenes og Froland møtes

Himmelsyna
Dette er hovedtoppen i området. Stor varde, kasse og turbok og advarsler om faren ved å klyve på varden og andre innretninger på toppen. GPS ved varden 444119 6499188. Opprinnelige PB-koordinater lå noen meter nedenfor varden, og er korrigert. God pause i finværet der vi nøt den vidstrakte utsikten som er vel beskrevet på siden for toppen.

Himmelsyna 650 på grensen mellom Birkenes og Froland
Vidstrakt utsikt fra Himmelsyna
Fint turterreng!

Sør for Himmelsyna
Dette stedet markerer høyeste punkt i Birkenes kommune, og ligger på kommunegrensen mellom Birkenes og Froland. Stedet er markert av en liten varde på 444106 6499145, litt forskjellig fra PB-koordinaten som justeres.

Astrid på høyeste punkt i Birkenes kommune. Hovedvarden på Himmelsyna i bakgrunnen til venstre
Fra Sør for Himmelsyna mot hovedtoppen

På returen fulgte vi samme rute, bortsett fra at gikk en kortere rute på en merket skogssti langs NNV-siden av Bjortjørna. En del opp og ned her, så vi sparte vel ikke noe tid på denne "snarveien".

Vakkert langs Bjortjørna
Stien langs Bjortjørna kommer ned igjen i hovedløypen her

Tilbake ved bilen etter en rolig tur på knappe 4 timer i flott og lettgått terreng. Det var for sent å ta fatt på kjøreturen tilbake til Bergen denne kvelden, så vi bevilget oss en god middag og overnatting på Refsnes etter en vellykket tur med bestigning av 4 nye øytopper i Rogaland (komplett liste!), en vernet varde og tre nye kommunetopper.