Rundtur over Rotsethornet i Volda (29.07.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Rotevatnet (64m)
Ascents Rotsethornet (653m) 29.07.2017
Vontripshaugen (547m) 29.07.2017

Jeg var tilbake på Sunnmøre og skulle neste dag bestige den smale og eksponerte Klovtindane i Ørsta. Jeg hadde vært så heldig å få tildelt et naust fra en hyggelig familie i Volda. Her inne kunne jeg steke mat og koke vann på primusen min, og kunne sove på en egen sovesofa. Skikkelig luksus i forhold til telt i regnværet, som var det andre alternativet. Det var ikke strøm til å lade telefonen, og selvsagt hadde jeg heller ikke tatt med meg en god bok denne helgen.

Et enslig tre på ryggen nedenfor Rotsethornet. Rotevatnet synes nede til venstre.

Rastløsheten trengte seg på ganske fort og jeg bestemte meg for å ta en rundtur over Rotsethornet, som dominerte veldig på sørsiden av Rotevatnet. Tok med meg en drikkeflaske og lite kamera og trasket avgårde. Naustet ligger på nordsiden av vannet og jeg fulgte veien som går på østsiden- Regnet plasket ned, men det føltes bare deilig. Siden jeg denne sesongen har slitt, og fremdeles sliter voldsomt med såkalt "Feiltrening", må jeg tvinge meg selv til å holde et rolig tempo. Til informasjon oppstår feiltrening ved at store deler av treningen/aktiviteten foregår med altfor høy intensitet. Over tid vil dette føre til at muskulaturen trekker seg sammen og beina sier stopp. Symptomene er høy puls og mye melkesyre ved lav intensitet. Kroppen kommer aldri opp i fart og jeg blir sliten og skjelven i beina av en middels bratt motbakke. Til tider har det vært så gale at jeg har fått melkesyre bare av å gå i en liten trapp. Dette er viktig å ta på alvor.

Tilbake til turen. På sørsiden av vannet fulgte jeg anleggsveien som svinger seg oppover i Litledalen. Mye trehogst oppover her. Det var skiltet til Rotsethornet oppover denne veien og jeg forventet å treffe på stien opp til Nonstuva lenger oppe. Veien deler seg et stykke lenger oppe og jeg tok til venstre. Sikkert det jeg ikke skulle gjøre, for jeg fant ikke noe sti i dette området. Det gjorde uansett ikke noe å måtte bushe seg opp 200 meter til jeg kom inn på stien ovenfor Høgedalen. Denne fulgte jeg inn til hovedstien på ryggen ved Vontripshaugen.

Rotsethornet

Været klarnet opp og etterhvert som jeg kom videre over ryggen nord for Nonstuva ble utsikten ganske så vakker. Fint lys ble det også. Ekte vestnorske fjell og fjordlandskap. Jeg misunner virkelig sunnmøringene altså. Tror jeg må flytte hit og bo her i noen år.

Etter å ha kommet over en liten høyde, tok jeg en liten avstikker mot venstre og ned til steinen for å titte ned i det mektige Toskegjølet. Fy flate for en kul og uhyggelig renne. Denne stupte 600 høydemeter ned i fjorden. Spaserte videre opp til varden ved trigpunktet på Rotsethornet. Det gikk plutselig opp for meg at dette ikke var toppunktet. Det var den østligste knausen like bak, som var høyest. Jogget noen hundre meter tilbake og opp der før jeg vendte tilbake til trigpunktet. Vakker utsikt over Volda. Kan tenke meg denne er populær blant innbyggerne der nede. I dag fikk jeg den for meg selv.

Mot toppunktet på Rotsethornet (653 moh)

Ned igjen fulgte jeg stien på nordvestsiden. En artig sti som virkelig bratnet til lenger nede. Jammen er de heldige i Volda som kan ta en så kul merket tur på en vanlig ettermiddag. Tanken som streifet meg var også at dette måtte være ulykkessted nummer en her i området. Det viste seg at dette var helt rett. Folk jeg senere kom i kontakt med, kunne fortelle at Rotsethornet hadde krevd fire liv og flere redningsaksjoner i løpet av årene. Dumdristige studenter som ikke har peiling på hva de begir seg ut på, var visst et pågående problem.

Dette er desidert den heftigste DNT-ruten jeg har gått. Lenger nede var det også lagt ut kjetting og via ferata-stenger i steinen. Av prinsippmessige grunner tok jeg selvsagt ikke noe av dette i bruk.

Varden ved trigpunktet

Kom ut på veien lenger nede, hoppet over et sauegjerde og fulgte asfalten før jeg tok av på en grusvei som gikk på nordsiden av vannet. Gikk over en bro ved elven og deretter mer asfaltmarsj til jeg omsider kom tilbake til gården og kunne spankulere over jordene og ned til naustet. En fin rundtur og bekjentskap med vakre Volda. Stekte noen grillpølser på primusen og brukte varmen til å tørke klærene før jeg krøp i soveposen.

Kart

Stilig !

Written by Gunski 04.08.2017 08:37

Flott rapport Endre ! Litt av et område ! Da du må ta det litt mere med ro kan det jo passe med en tur med gunski :-)

Sv: Stilig !

Written by Fjellsamleren 04.08.2017 14:26

Tusen takk, Gunnar! Absolutt. Vi må ta en tur igjen snart. Jeg skal til Hurrungane nå til uken, men skal gi deg en lyd så snart som mulig :)