Skjellstanghaugen, Håkøya og Tirpitz minneplate (30.07.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hundstad, Håkøya (25m)
Endpoint Samme (25m)
Ascents Skjellstanghaugen (107m) 30.07.2017 13:35
Visits of other PBEs Hundstad parkering (25m) 30.07.2017 13:15
Tirpitz minneplate (10m) 30.07.2017 13:50

Hjemreisedag fra Tromsø

Etter tre aldeles praktfulle dager i Tromsø, våknet Stig og jeg til et velkjent syn denne morgenen. Alt var grått og vått, og regnet sipet ned. Typisk Bergensvær! Bra vi ikke hadde store planer for dagen. Etter frokost kjørte vi ut til Håkøya for en tur til øytoppen

Skjellstanghaugen
Det går merket sti fra omtrent der broen kommer i land på øya til toppen, men pga været så vi etter en kortere adkomst. Den fant vi på Hundstad like øst for toppen der vi traff en hyggelig dame som ga oss lov til å parkere på gressbakken Hundstad parkering.

Plass til 2 biler på Hundstad øst på Håkøya
Terrenget oppover mot toppen

Vi gikk oppover innmark/hestebeite, over et elektrisk gjerde og fortsatte til masten på toppen nær stedet der de gamle PB-koordinatene var lagt inn.

Stig på vei oppover mot masten på Skjellstanghaugen
Grønt og frodig terreng

Vi fikk ganske snart mistanke om at terrenget var høyere mot NNV. Vi gikk opp på tre forskjellige, små høydedrag, og fant ut at det nordligste virket høyest. GPS her 34W 4141708 7728837.
Stig var ganske sikker på dette ut fra visuell bedømming og GPS, og hadde rett. Ved kontroll mot kart med 1 m koter viser det seg at denne høyden når 107 m koten) altså 2 m høyere enn ved masten. Haugen ligger ca 100 m NNV for masten. Koordinater og høyde/PF på toppen er justert.

Høyeste punkt på Skjellstanghaugen ligger på denne haugen som når 107 m koten

Tirpitz minneplate
Minneplaten ligger like nedenfor Håkøyvegen, ca. 700 m VSV for avkjørselen på Hundstad. Dette skal være nær stedet der Tirpitz fikk sitt endelikt fra britisk bombefly 12. november 1944.
Mer informasjon bl.a. på Tirpitz senket ved Håkøya.

Fra minneplaten mot bukten der Tirpitz ble senket
Stig ved minneplaten
Uhyggelig å tenke på scenene som utspant seg her denne novemberdagen i 1944
Minneplaten er laget av 7 cm tykt stål fra Tirpitz
Det kommer fortsatt pårørende hit for å besøke minnestedet...
Vraket av Tirpitz ble hugget opp og fjernet etter krigen. Kan denne rustne metalldelen være en etterlatt del av slagskipet?