Gisen (Namsskogan) (31.07.2017)

Ascents Gisen (1,167m) 31.07.2017 09:24
Visits of other PBEs Steinådalen p-plass (460m) 31.07.2017 07:25
Snåsamoveien (216m) 31.07.2017 09:40

Etter at jeg var ferdig i Mosjøen søndag ettermiddag ble det diesel, burger og kaffe på Cirkle-K før jeg satte kursen sørover. Ca. 10 km sør for grensa til Nord-Trøndelag tok jeg av over ei smal bru og videre bomveg oppover Steinådalen til veis ende der teltet ble slått opp.

Relativt tidlig start neste da for å bestige toppen av Namsskogan.
Planen var å gå smart ved å spise høydemeter jevnt og trutt men det fungerte dårlig pga. stadige morenerygger som måtte krysses. Etterhvert over på fast fjell der jeg valgte å prøve ei rute fra sørsiden mot toppen. Det var greit nok men ett og annet klyveopptak ble det og en del passering av store sva.

Toppvarden i sikte. Mange potensielle høyeste punkter her oppe men jeg stoler på at varden står på rett sted.

Returen ble lagt i en god bue nordvest for toppen. Jeg tenkte å ta enda større bue men store snøfelt ble for fristende. Siktet meg inn på den siste moreneryggen før jeg slapp meg ned mot stien langs Telttjønna.

På returen hold jeg høyden helt til siste morenerygg ned mot Telttjønna. Tror nok det lønte seg men det blir tungt opp her på starten av turen.

Nede ved bilen møtte jeg et par fra bergenstraktene. De hadde lest/sett på ut.no at det skulle være grei sti til toppen av Gisen. Den så ikke jeg mye til men kanskje de hadde hellet med seg?

Kjapp nedpakking av telt og utstyr før kursen gikk videre sørover for flere kommunetopper. Det markerte også slutten på oppholdsvær og solgløtt for min del.