Finnefjellet (Nærøy 22/94) (29.07.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Finnemo (55m)
Ascents Finnefjellet (290m) 29.07.2017

Da var det klart for bestigning nr 22 av 94 i Nærøy Kommune. Det er veldig mange pf100 topper i Nærøy, og flere skal det bli når Vikna, Leka og Bindal i Nordland! blir tvangssammenslått med Nærøy. Fra Kolvereid er det fire km NØ etter Fv. 770 til avkjøringa mot Finnemo. (Skiltet)
800 meter innover Finnemoveien er det ei stor utkjøring på høyre side. Jeg parkerte og trasket i vei i regn og med tåke mot toppen. Fin oppstignining med furuskog og bergrabber mot toppen. På toppen er det en trigpunktbolt og ei stor mast og ei lita hytte i forbindelse med masta. På tur ned fulgte jeg strømstolpene nedover mot sjøen. Disse endte til slutt i et stup, så jeg måtte korrigere kursen litt. Like før veien var det en sittebenk. Langs veien tilbake passerte jeg den ærverdige gammelbygningen på Finnemo. Veien er stengt for motorisert ferdsel etter Finnemo.
Fin tur til tross for regn, og nok en pf100 topp i Nærøy er besteget.

Skilting fra Fv. 17 mot Finnemo
Fin furuskog mot toppen av Finnefjellet
Over tregrensa mot Finnefjellet
Toppmastra på Finnefjellet i regn og tåke
Masta og hytta på toppen av Finnefjellet
Sittebenker på tur ned fra Finnefjellet