Gjensyn med Blefjell (30.07.2017)  4

Written by RolFoto (Rune Olsen) GSM

Start point Blefjell p-plass (710m)
Endpoint Samme (710m)
Ascents Bledalsrinden (1,306m) 30.07.2017
Bletoppen (1,342m) 30.07.2017
Flætebakkfjellet (842m) 30.07.2017
Nystulnuten (1,329m) 30.07.2017
Visits of other PBEs Blefjell Parkering (710m) 30.07.2017

Telemark pf> 500m

Etter to flotte ferieuker med ungene var tiden inne for en noe lengre fjelltur.
Dårlige værutsikter gjorde at jeg satt litt på gjerdet før jeg bestemte meg utpå lørdag ettermiddag om tur til Blefjell.
Parkerte i yr og ustabilt vær på Blefjell p-plass og tok etterhvert en liten kveldstur i lettere regnvær til Flætebakkfjellet. Fin utsikt til alle kanter og en fin liten tur.
Tilbake til bilen for litt kveldssnack og et par kalde øl før jeg la meg tidlig i soveposen bak i stasjonsvogna mens regnet pøste ned.
Våknet og sto opp rett før kl 5 om morgenen i pottetett tåke.
Kokte kaffe og egg i en sleng og tok beina fatt.
Tåka letnet noe nede i dalen på vei opp lia, mens Blefjell fortsatt lå i tåka.
Ganske varmt og ingen vits i å gå med "pustende" regntøy, så tynn ullgenser var løsninga.
Raskt opp til foten av Store Ble som var først ut. En fjellrype knatret ensomt oppe i fra ura. Fulgte bratt sti opp til toppen hvor jeg skiftet litt tøy og tok en kjapp pause. Videre ned nordryggen og ned på hovedsti. Valgte mye sti idag da vegetasjonen var dyvåt og gamasjene lå igjen hjemme.
På vei til Nystulnuten traff jeg på en gjeng snøspurver som langde mye hyggelig leven, en tillitsfull boltit med to unger gikk foran meg på stien og en heilo peip ødslig fra en stein i tåka.
Trivelig. Ellers ikke et menneske å se oppe i fjellet på morgenen, hadde Blefjell for meg selv idag.
Fint område mellom Bletoppen og Nystulnuten så vidt jeg kunne registrere i tåka.
Nystulnuten ble raskt besteget før jeg tok returen samme vei. Det surklet i skoa etter traskinga i vegetasjonen
Boltiten med ungene var fortsatt på plass på samme sted. Artig.
Siden skoa allerede var gjennomblaute valgte jeg å gå over Bledalsrinden og surret litt rundt i området før jeg gikk ned på hovedstien og tuslet fornøyd ned til bilen og klarvær.