Trollheimen dag 2 – Snota og retur til Gjevilvasshytta (30.07.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Trollheimshytta (535m)
Endpoint Gjevilvasshytta (691m)
Characteristic Jogging
Ascents Snota (1,669m) 30.07.2017 09:15

Dagen etter treningsturen fra Gjevilvasshytta til Trollheimshytta via Svarthøtta og Trollhøtta var det klart for etappe 2. Planen var å starte med en tur opp på Snota før retur tilbake mot Gjevilvasshytta via Mellomfjellet. Om vær og krefter tillot det tenkte jeg meg også en tur oppom Blåhøa som er høyeste toppen i Trollheimen.

Snota har tatt på seg hatten.
Fint joggeterreng.
Småvann på ca. 1040 moh.

Været var dessverre ikke like bra som i gårsdagen idet jeg startet ut fra Trollheimshytta. Riktignok var det oppholdsvær, men skyene hang langt nedover toppene. Holdt jevn jogg med gange i motbakkene langs stien mot Snota. Ifølge skilter var det 12 km hver vei fra Trollheimshytta. Over Bossvasshøgda var det fint og lettgått terreng før det ble noe mer myrete i nærheten av Bossvatnet. Formen føltes god ut tross gårsdagens langøkt. Virker som musklene er blitt vant til stiløpingen.

Fine snøfonner å gå på siste stykket mot toppen som lurer baki tåka.

Fra og med 1200 moh kunne jeg følge en del partier med snø som ville komme godt med til returen. Tåke fra 1400 omtrent og dessverre null sikt fra toppvarden. Satt her en liten stund i håp om at det ville letne litt, men den gang ei. Heldigvis lite vind. Retur samme vei mot Trollheimshytta.

På toppen av Snota.

Det så ut som det ville komme inn noe uvær fra øst, men det var heldigvis ikke verre enn en og annen regnbyge. Bakkene opp mot Mellomfjellet var langdryge etter en tur på Snota, men kom meg opp til slutt med noen matpauser undervegs. Godt med litt flate partier, og nå var det i grunn bare bakken opp til Riarskaret som var den siste før det bikket nedover mot Gjevilvasshytta. Valgte å droppe Blåhøa på grunn av været, og med tanke på å ikke slite meg ut siden jeg skulle på fjelljobb allerede om to dager. Tok igjen barnefamilien jeg spiste middag med dagen før like etter Kamtjønnin. De startet samtidig som da jeg la i vei mot Snota. Sprek gjeng!

Beitedyr i Trollheimen.
Liten pust i bakkene opp mot Mellomfjellet.

Siste biten ut mot Gjevilvasshytta kom det noen regnbyger, men heldigvis var det fin og lettjogget sti. Helt sikkert veldig populært for stisyklistene. Vel framme ved bilen bar det rett til Oppdal for å feire bursdagen til Johan sammen med Otto. Trollheimen innfridde så absolutt til forventningene!

Over kneika på Mellomfjellet. Ser videre mot Mellomfjelltjønnin.
I Riarskaret.
Reinsdyr ved Riarskaret.
Store flate partier ved Tverrbekken.
Kom en regnbyge på besøk.
Siste stykket ned mot Gjevillvatnet. Kjent terreng for stisyklister blant annet.