Prekestolen og Blekktjernshøgda (28.07.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Blekketjernshøgda (613m) 28.07.2017
Prekestolen (410m) 28.07.2017

Etter to dager i Dyreparken i Kristiansand måtte vi ha en hviledag før vi planla å dra på topper. Mye tøffere å gå i Dyreparken med barnebarn og ikke minst rangle på natten med selveste Kaptein Sabelatann og hans show, enn å gå flere dager i fjellet!
Sov dårlig og lurte på å slå fra meg topptur, da yr og storm ikke lovet noe bra heller, men da Morten (Morsor) tipset om åpen bom helt inn til Bustervangen p-plass ved Prekestolen, fikk jeg piffen tilbake og vi kastet oss i bobilen med snuten vendt mot Gjedrum. Det fristet ikke å kjøre opp på gårdsplassen til folk på Askkroken, så fra øst ble bedre. Tusen hjertelig takk til Morten!

Skiltet på toppområdet på Prekestolen
Kjørte gjennom Oslo til Skjedsmo og mot Nannestad på RV 120 til Ask. I Ask tok vi til venstre på vei merket Myraguta, så Brådalsguta fulgte veien opp til betalingsautomaten for veien inn til bla. Busterudvangen. Vi betalte med SMS, men noe gikk galt og jeg tror ikke vi fikk betalt? Kjørte Almenningsvegen og Busterudsvegen helt opp til Busterudvangen p-plass. Her fulgte vi blåmerket sti opp til hytten og på høyre side av hytten starter en ny blåmerket sti innover.
Bustervangen. Stien videre starter ca ved benkene her
Fulgte denne til skilt Prekestolen. Under veis er det flere Prekestolenmerker. Der Prekestolstien tok av fra den blåmerka stien er der et lite skilt med Prekestolen på og like innenfor finner du et band i et tre.
Sånne små skilt her og der

Litt merket videre, men lett å finne toppen av PREKESTOLEN. Vi nøt blåbær, multer og bringebær langs stien. Liten pause med niste på toppen. Ned igjen samme vei, til Skjedsmo og vestover til RV 4.

Ikke noe til topp dette.

Kjørte RV 4 til Varpet og vekta der, men vekta var helt sprerret og vi spurte om å få stå på p-plassen til skytebanen ved siden av. Gikk opp grusveien helt til der det er merket en sti på kartet. Grusveien var en eneste lang oppoverbakke. Denne stien trodde vi at vi fant, men den forsvant. Vi bushet oppover i et lettgått terreng, det eneste som ikke var ok var at det var så mye trær med døde greiner slik at vi måtte krype og gå rundt. Toppen av BLEKKTJERNSHØGDA er ikke noe å skrive hjem om. Skogstopp med uinterressant utsikt. Kosa oss med en velfortjent skolebolle her før vi gikk ned ca samme vei og ned grusveien til bilen. Så en hare på veien og hørte, i tillegg til skyting og motorsykkeldur fra banen, en fjellvåk eller musevåk. Kjørte videre til Mylla dam der vi overnattet og kosa oss på kvelden.

Fint dere fant fram

Written by morsor 30.07.2017 16:46

Litt ekkelt med sånne bommer som står åpne, man vet jo aldri.

Hilsen Morten (morsor - ikke mortodeg)

Sv: Fint dere fant fram

Written by LivogKristen 04.08.2017 07:55

Hei Morten!

Sorry, blinkset på navnet ditt!!!!!! Tusen hjertelig takk skal du ha!!! Ikke bare tipset du om åpen bom, men du fikk meg gira på topper igjen. Jeg var litt oppgitt over sommerværet og visste ikke om jeg giddet på tur. Du fikk meg i gang såpass at vi nådde årsmålet vårt på 170 topper, ja til og med 175 ble det! Hurra for deg!

Ja det er litt ekkelt med slike bommer. Vi pleier ikke å kjøre gjennom, da vi jo har en hel bobil og litt flaut å måtte be om å bli låst ut igjen, men her gjorde vi det likevel. Traff også noen 85 åringer som plukket bær og de sa at nå kunne vi kjøre helt inn. Da gjorde vi det. Står det skilt om stenging, kjører vi i alle fall ikke gjennom. Vi er vel noen av de mest pysete peakbookere når det gjelder bommer, og også på å kjøre inn i tunet til folk. Jeg liker det ikke, privatlivets fred osv. Fortsatt god topptursommer!