Svartegga (29.07.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Lotsstøylen (455m)
Endpoint Lotsstøylen (455m)
Ascents Revureholten (751m) 29.07.2017 11:54
Svartegga (1,047m) 29.07.2017 14:07

Det var lenge siden jeg har tatt med Vinjar opp på Svartegga. I dag var det fint turvær og ypperlig for denne turen. Vinjar gikk omtrent hele veien både opp og med ved egen maskin og det er imponerende ! Var spent på om han ville synes det var litt kjedelig siden vi gikk damme starten for to dager siden, men da mot Sagetindane, men det syntes ikke å være et problem. Vi traff mye folk idag på retur fra Sagetindane, og kun ei anna jente fra Bygda som gikk mot Svartegga rett før oss.

Henne så vi komme i retur da vi var begynt oppover fra Kinna og Kvitelvebakkane, ellers ikke en sjel å se, bortsett fra et par med ryper og Heiloer. Sola kom også mere frem etter hvert og det ble rett så deilig. Vi tok oss en god stopp på toppen før vi tuslet nedover igjen stort sett samme vei. Et snøfelt ved vatnet under toppen var kjekt å kunne løpe på. Ikke alle så mye som skal til for å begeistre :-)

En deilig dag med lisjeguten. Da vi kom ned til bilen kom det noen feite regnbyger deisende, skikkelig perfekt timing !

Kjekt å gå mot Svartegga i det lettgåtte terrenget
En rype sitter og lurer
Vatnet nedom toppen
Fra høyeste punktet mot den mest besøkte varden på det 2 meter lavere punktet
Utkikkspunktet, vakkert er det!
Litt tulling må vi ha med, ikke alltid lett å fokusere inn i kameraet ;-)
Et seilfly under oss
Litt sliten er lov til å være :-)