Blæja - kommunetopp i Vanylven (29.07.2017)  5

Blæja (1,143m) 29.07.2017 12:50
Visits of other PBEs Kjerringane klyvepunkter (930m) 29.07.2017 11:44
Dansen P-plass (553m) 29.07.2017 14:23

Sommerens tur ut av Stryn ble til kommunetoppen Blæja i Vanylven. Dermed kunne vi også kjøre Kvivsvegen som vi har hørt så mye om. Vi kjørte gjennom Hornindal og tok Kvivsvegen. Stanset ved froskestatuen og så på amfibietunnelene. Da en av Europas største paddebestander er i området har de laget tunneler under veien og et gjerde som hindrer paddene i å krysse veien.

Det er alltid et håp om å finne en prins...

Vi tok av fra Kvivsvegen og kjørte ut og inn av fjordarmer til vi kom til Åmelfoten innerst i Dalsfjorden. Der tok vi opp anleggsveien forbi dammene og helt inn til parkeringen nedenfor setra Dansen. Siste stykket er det få møteplasser!

Som mange før oss la vi turen frem over Kjerringane. Det var luftig, men ikke spesielt vanskelig. En flott rygg. På toppen traff vi flere andre, og mange hadde gått fra Vanylvsiden.

Det går en merket sti fra toppen og bratt ned ryggen til Blæjeskaret øst for toppen. Merkingen dreier derfra nordover mot Vanylven. Vi valgte heller å følge dalsøkket ned da det er slakkere. Fikk også utnyttet en liten snøfonn. Vel nede i dalen var det god sti, først på venstre side av elva, så på høyre. Ved kryssingen mistet vi stien litt.

Vel tilbake ved bilen fikk vi et morsomt møte med en nysgjerrig røyskatt (se video under). Vi kjørte deretter tilbake til Stryn, denne gangen via Eid.

Ann Kristin over Kjerringane
Fortsatt på Kjerringane
Her er vi på toppen!
Ånund i den oppmurte le-borgen.
Ann Kristin nyter utsikten mot Sunnmørsalpene.
På tilbaketuren ser vi opp på Kjerringane der vi gikk på fremturen.