Via Ferata Loen (27.07.2017)  6

Characteristic Alpine trip
Ascents Hoven (1,011m) 27.07.2017 20:05
Visits of other PBEs Gjølmunnebrua (770m) 27.07.2017 18:59

Kort oppsummert: Tøft, men vi klarte det, også den luftige wire brua!

Ann Kristin og jeg var klare for å bryne oss på via Ferrataen i Loen. 1000 høydemeter med halvparten klatring. Vi leide hver vår sele på Loen Active (2x400 kr), og Ann Kristin leide også anmarsjsko (100 kr). Startet ca kl 16.

Stien starter på grus/vei vest for elva ca 100 m nærmere Loen sentrum enn Hoven-taubanen. Etter hvert går det over i bratt sti før innsteget på ca 300 moh. Her er det litt klatring før det igjen er mest sti en ca 100 høydemeter.

Typisk parti, men ikke det vanskeligste.

Det var første gang vi prøvde dette. Jeg hadde sett for meg mer klatring, men wiren er litt i veien, så det ble mest at en brukte den til å dra seg opp.

En gruppe tar innpå.

Litt før brua (750 moh) er det 2-3 alternativer. Vi valgte den letteste til venstre. Valgene var 'Vanskelig', 'Veldig vanskelig' og 'Ekstremt vanskelig'.

Ann Kristin går ut på hengebrua.

Brua gikk greit. Den er minst 30 cm bred. Vi gikk en over av gangen, men begge hadde fått følelsen av at noen bak gikk ut på broen. Kanskje er det en som går igjen?

Ånund ser ned på brua hvor to personer er utpå.
Her ser en bedre hvor høyt ned det er!

Wirebrua over en sidekløft var tøff. Jeg gikk sakte og konsentrert.

centerAnn Kristin midt på wire-brua!
Vi greide det!
Hestejente ved stor hestesko!

Så var det litt avsluttende klatring før vi var på toppen. Avsluttet med hamburger på restauranten med panoramautsikt. Flott takterrasse.

Så var det å svi av kredittkortet på nytt. Banen ned kl. 21 kostet noe over 700 kr for 2 personer, men vi sparte knærne! Dro så til kveldsmat hos kusine Oddbjørg i Olden før vi dro til hytta i Stryn utpå natta.

Jeg var veldig stolt av Ann Kristin som klarte turen til tross for tre hofteoperasjoner!