Samsjøberga (23.07.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Samsjøberga (527m) 23.07.2017

Tok av fra E16 mellom Hallingby og Ringmoen og kjørte inn til nordenden av Samsjøen. Bommen inn til Samsjøen kan passeres ved hjelp av blant annet Visa kort. Parkerte ved låst bom i vegen som går opp til Øvre Finneplassen. Gikk denne traktorvegen oppover og nordover. Etter ca. en kilometer tok jeg av på noe som lignet en sti. Denne forsvant etter 50 meter så da ble bare å slite seg oppover brattbakken i høy lyng og tung bunn. Etter 200 hundre seige høydemeter flatet heldigvis motbakken seg ut noe og det ble lettere å gå. Flott gammel furuskog i dette verneområdet. Hadde bare med meg 50 000 - kartet i dag, så da ble det å orientere seg på høydekurvene og myrene . Fant greit frem til toppen av Samsjøberget. Det gamle trig. punkt -tårnet hadde rast sammen og lå og råtnet i lyngen. Gikk en runde i området nord for Samsjøberga og plukket litt molte. Tilbake ved bilen viste skritt telleren at jeg hadde gått 11 km. Det var langt nok i sommervarmen og omsvermet av myriader med klegg.
En langt enklere måte å bestige Samsjøberga på er å kjøre skogsbilveien fra Halvorsbøle ved vestsiden av Randsfjorden. Bomvegen kan kjøres helt frem til Buvann nordøst for Samsjøberget.

Sammenrast tårn på toppen av Samsjøberga.
 Sekken ligger oppe på bolten.
Sammenrast tårn på toppen av Samsjøberga. Sekken ligger oppe på bolten.
Flott natur i verneområdet på Samsjøberga