Osterøy: Setevarden og Veafjellet fra Vedo (26.07.2017)  5

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Ascents Setevarden (636m) 26.07.2017 13:15
Vedafjellet (673m) 26.07.2017 13:46

Turen startet fra Vedo på mindre brukt stitrasse. Vanskelig med parkering på Vedo, fikk satt fra med bilen ute på marken etter anvisning fra hyggelig fastboende. Ble fortalt at jeg kunne kjøre videre på "vei" til grind og parkere på mark der men var godt fornøyd med å starte turen fra gårdstunene. Etter at grinden var passert gikk veien over til dårlig traktorvei som førte opp til en eldre hytte. Sti som gikk videre fant vi på baksiden av hytten, første del gjennom bjørkeskog, siden på god sti for det meste på gresskledd fjell til toppene Setevarden og Vedafjellet der vi snudde.
Den mest brukte trassen til Vedafjellet regner jeg med går fra Hovdo der det er tilrettelagt parkeringsplass. Traff på en stikryss på ryggen som kom opp i retning fra Hovdo, men kan ikke se avmerket sti på kart.

Første del av turen til grind.
På vei oppover gress ryggen på god sti.
Stor varde på kote 572 moh.  med postkasse og bok. Varden ligger ikke på toppen Setevarden.
Stor varde på kote 572 moh. med postkasse og bok. Varden ligger ikke på toppen Setevarden.
Setevarden 636 moh. er kun merket med denne markeringen.