Stetind ad Sydpillaren (25.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Halls fortopp (1,314m) 26.07.2017 03:11
Stetinden (1,391m) 26.07.2017 03:20
Visits of other PBEs Kongelosjen Stetind (575m) 25.07.2017 08:32
Storelva parkering (5m) 26.07.2017 03:20
Svartvatnet postkasse (752m) 26.07.2017 03:20

Etter fine dager i Lofoten med noen enkle klatre- og fjellturer var det klart for hovedmålet for møtet med Chris nemlig Sydpillaren på Stetind. Vi tok ferge fra Svolvær til Hamarøy på ettermiddagen og kom frem på parkeringen ved Storelva i kveldsmattid. Det var mange biler og telt her så vi forventet mye trafikk i fjellet dagen etter. Ikke så rart med det været som lå over området disse dagene.

Starten: Lang anmarsj (3 timer) som starter behagelig på god sti gjennom skog i skyggeland og med en liten bris. Det blir brattere etterhvert men ikke avskrekkende.

Vi startet rett før kl. 09 fra parkeringen da vi antok det uansett ville være mye venting på klatringen. I skogen var det flott turvær men over tregrensa ble det fort varmt.

Oppe ved Svartvatnet er det siste mulighet for vannfylling (3 liter hver).
Fra Svartvatnen har vi også full oversikt over sydpillaren i grensen mellom skygge og sol til venstre i bildet. Halls fortopp til høyre.

Traverseringen bort til Kongelosjen var dagens største faremoment. Snøfeltet var bredt og tykt men det raste ut blokker med jevne mellomrom. Vi hadde ikke med isøks men tok sjansen og kom oss trygt over.

Hyllene fra normalveien og bort mot innsteget er forsert og nå gjenstår løsmasseområdet og snø-feltet, dagens farligste manøver. Innsteget er i enden av den skrå hylla med litt grønt på etter snøfeltet.

På Kongelosjen var det som ventet kø. Det ene taulaget hadde ventet i et par timer så vår vurdering om ikke å stresse med tidlig start var nok fornuftig. Vi rakk en god pause med mat her før det ble vår tur.

Vi chiller'n på tredje standplass og venter på tur. Her snudde jeg ved forrige forsøk.

Hvis man har litt albuer er det fullt mulig å gå en alternativ rute oppover. I hvertfall vil de 3-4 første taulengdene være helt uproblematiske. Vi holdt oss imidlertid på "vår plass" og nøt både vær og utsikt i stedet for stress om oppdrift. Jeg satte standplass på det stedet vi snudde ved forrige forsøk. De to kilene vi rappelerte ned på var selvsagt borte.

Kontinuerlig trafikk oppe på normalveien også. Her med dårlig zoom på fingertraversen og rappellen fra Mysosten.

Over denne standplassen blir det litt skikkelig klatring så beslutningen om å snu forrige gang var nok fornuftig. Artig diederklatring opp til første amfi der det blir en veldig kort taulengde som tar oss ut på selve pillaren for første gang. Videre opp er det - som det står i føreren - viktig å komme seg rett opp selv om det er fristende å gå litt lenger rundt hjørnet. Vi ender etterhvert opp i en kamin som var alt for trang i toppen for voksne karer med hver sin sekk. Det ble heising av sekker og mye tidsbruk her, men vi hadde jo fortsatt god tid.

Vi er oppe på den store hylla i enden av andre amfi. Amfiet fortsetter bortover veggen og her er det mulig å "gå" ut til normalveien hvis vær, dagsform osv. ikke er helt på plass. Det krever trolig noe sikring bortover.

En taulengde under andre amfi ble vi tatt igjen av 4 klatrere i 2 taulag. De klatret mer eller mindre parallelt med hverandre og presset på såpass av vi lot dem passere oss oppe på andre amfi. En av dem syntes i hvertfall at det var litt sporty gjort av oss..

Fra andre amfi drar det seg til med klatringen med et par taulengder på 6-tallet. Jeg klarte å få et lite kutt i høyre ringfinger som var helt ufarlig men det blødde veldig mye og blod gir ekstremt dårlig friksjon mot fjell.. Det ble derfor tøft nok å komme seg opp, spesielt de tynne rissene i den øverste 6-erlengden. Men etter litt pust og pes var jeg endelig oppe i bunnen av topptaulengden som vi gikk løpende.

Oppe på topp-platået er det ganske kjedelig; en stor flate med masse store og små steiner. Men utsikten... Sola er også borte et øyeblikk. Vi anslår 3 timer ned til bilen/teltet så det er bare å holde opp konsentrasjonen.

Klokken var passert 01 på natten før vi kunne spasere bortover platået på toppen. Sola var nede et lite øyeblikk og jeg var nesten tom for mat og drikke. Turen bortover til Halls fortopp gikk i rolig tempo. Det er ikke så vanskelig å gå her men vi var slitne og trøtte og et feilskjær på "rett" sted ville vært fatalt. Vi valgte derfor å gå løpende hele veien.

Endelig er vi borte på Halls fortopp og alle eventuelle utfordringer er tilbakelagt. Sydpillaren sees i flott profil som viser godt hvorfor det er hardest klatring over andre amfi der det bratner til. Sola har også stått opp igjen.

På Halls fortopp kunne alt klatreutstyret pakkes ned. Det var veldig deilig å få fyllt på vann nede ved Svartevatnet igjen. Rett før vi kom til parkeringen møtte vi de første gruppene på vei mot toppen. Det var nok guidet tur via normalveien som startet så tidlig.

Slutten: Endelig nede på parkeringsplassen der det er tid for vask/bad/dusj i elva og så rett i posen for noen timer søvn før sola øker temperaturen for mye inne i teltet.

Endelig var både Sydpillaren og Stetind i boks! Det var en lang og flott tur i nydelig vær. Vi kunne nok kortet ned mange timer med mindre køgåing og bedre planlegging av sekker. To relativt store sekker krevde heising på et par punkter og det tar veldig mye tid. Andre kjente som klatret samme tur i sommer gikk på natten for å unngå trafikk noe som er veldig fint når været er bra.

GPS'en på iPhone går helt i spinn når det er snakk om vertikale forflytninger i lavt tempo...

Et herlig fjell

Written by Olepetter 27.07.2017 08:56

og en flott tur, ser det ut til. Jeg blir reint sjuk av å se dette...

Sv: Et herlig fjell

Written by SturlaS 27.07.2017 09:31

Ja og med det været vi har hatt er det bare helt nydelig. Anbefaler en tur til Stetind hvis du ikke har vært der!