Stortinden i Efjord (25.07.2017)

Written by DagL (Dag Lukkassen)

Ascents Stortinden i Narvik (847m) 25.07.2017
Jeg har hatt mange turer til Stortinden. Den fineste var nok da jeg fikk overtalt alle mine poder til å bli med (tatt i august 2016)
Stortinden (847 moh) er tinden til venstre. Deretter følger Eidtinden (780 moh), Tuva (646 moh), Rundtinden (789 moh), Teppkiltinden (665 moh), Bredskardtinden (883 moh ) og Valletinden (833 moh)|
Man parkerer øverst i Skjellesvikskaret, og følger stien oppover. I det øyeblikket du ser det lille vannet tar du av ved en liten varde fra hovedstien (denne fortsetter videre til Kjerna-Ofotens prekestol). Stien til Stortinden er akkurat her litt vanskelig å se (jeg har selv bygd et par varder i dette området for at ruta skal være letter å følge, men fortsatt gjenstår en del jobb før den er idiotsikker). Husk bare på å gå på høyre side av vannet, så finner du til slutt tilbake til stien. Etter vannet er stien lettere å se. Du bør ikke gå utenom stien herfra, for da kan du få alvorlige problemer. Lengre opp støter man på ei renne som man følger til man støter på en stor stein, hvorpå man fortsetter til høyre mot kammen på Stortinden (legg merke til vardene her - slik at du husker hvor du skal gå ned på tilbaketuren). Herfra går man til venstre og følger man kammen til toppen. Stien er forbausende lett å gå til å ligge i et så bratt terreng, og dette kombinert med fantastisk utsikt gjør turen til Stortinden til en av mine favoritter blant korte toppturer. Her er et par videoer jeg laget i 2016 som viser litt av dette fantastiske fjellet: