Slettmarkkampen og -piggen. Forsøk på -høe. (18.07.2017)

Written by andrewol

Ascents Slettmarkkampen (2,032m) 18.07.2017
Slettmarkpiggen (2,164m) 18.07.2017
Slettmarkpiggen Fortoppen (2,120m) 18.07.2017

Det var meldt finvær utover dagen, og planen var å gå en runde over Slettmarkkampen, -piggen, -høe og opp baksiden av Galdebergstind (østfra). Vi hadde med tau og kiler, da det er 2-4 rapeller ned fra piggen.

Gikk fra Fondsbu/Vinjerock i småregn og lavt skydekke. Tok av nordover fra stien inn Uksedalen. Kom inn i tåke ved 1700 m og brukte noe tid på å navigere opp til Slettmarkkampen. Møtte en liten gjeng på kampen som hadde bodd i telt nedi dalen som sa de hadde brukt improvisorisk tau ned fra Slettmarkkampen på vei mot -piggen.

Ned fra -kampen var det et par klyvetak med noe dårlig fotfeste. Satte en kamkile og en slynge å holde i for de som kom etter og hadde litt kortere ben. Rett etter det lille nedtaket gikk vi litt opp og til venstre for å ungå et litt glattere og noe vanskeligere parti rett under nedtaket. Derfra var det 45 min gange opp til piggen.

Det var fortsatt dårlig sikt, så vi ventet en liten time på toppen for å se etter hvor vi skulle rappellere ned, men uten hell. Vi bestemte oss for at få fortsette ville ta for lang tid, så vi returnerte samme vei tilbake.