Store Austanbotntind i snø i juli (14.07.2017)

Written by andrewol

Characteristic Alpine trip
Ascents Store Austanbotntinden (2,204m) 14.07.2017 14:23
Austanbotntinden V0 (2,175m) 14.07.2017 14:23
Vestraste Austanbotntinden (2,020m) 14.07.2017 14:23
Vestre Austanbotntinden (2,100m) 14.07.2017 14:23

Kjørte fra Bergen fredag morgen og møtte Eirik i Øvre Årdal. Været var nydelig, men det hadde kommet et snøfall noen dager før, som kunne by på utfordringer. På vei opp ryggen møtte vi til sammen tre lag som alle hadde snudd på vesttoppen pga snøforholdene. Et par av dem uttrykte en viss optimisme om at det fortsatt skulle være mulig å gå turen, men noen ville hatt snøanker.

Oppe på Vestre så veien videre vanskelig ut. For å planlegge et nytt forsøk på et senere tidspunkt bestemte vi oss for å gå så langt vi følte var trygt. Vi kløyv ned fra Vestre i tørr og fin stein og fortsatte ned til skaret mellom toppene. Vi valgte å følge ryggen hele veien til snøfeltet, da det lå litt snø og is i hylleformasjonene nede til venstre. Sikret eirik på et småbratt parti oppå eggen/ryggen.

Vel oppe ved snøfeltet begynte veien videre å se lettere ut. Med stegjern og isøks bestemte vi oss for å gå så langt vi kom. Under veis stoppet vi flere ganger for å evaluere hvordan nedstigningen var. Øverst i snøfeltet/renna traverserte vi venstre noen meter i noe vanskeligere snø, uten muligheter til å sikre i berg. Oppe på toppeggen fortsatte vi i god snø helt til topps.

Nedstigning samme vei. Så at noen hadde rapellert fra V0-toppen for å komme seg greit forbi den noe vanskeligere snøen.

Alt i alt en fantastisk tur. Snø er som krydder i fjellheimen, og gjør klyvingen mer interessant. Moral: Ting ser ofte vanskelig ut på avstand, men det løser seg når man kommer nærmere.