Falketind og Stølsnostindene via Pioneerruta (15.07.2017)

Written by astridek (Astrid Ekseth)

Start point Koldedalen, 4 km før bommen (1,196m)
Endpoint Samme (2,074m)
Ascents Falketind (2,067m) 15.07.2017
Stølsnostinden (2,074m) 15.07.2017
Midtre Stølsnostinden (2,001m) 15.07.2017

Turdag 1 før Vinjerock 2017. Nydelig sommertur i strålende vær med Martin, Sindre, Andreas og Eirik til Falketind. Turen tok omlag 10 timer, inkludert trasking fra det første snøfeltet på veien og inn til bommen ved Koldedalsvatnet. Krysset Falkbreen i taulag, og fortsatte opp Pioneerruta. Berget var tørt og fint, og vi tok klyvingen uten tau. Dette opplevdes ikmr som særlig luftig da det er en markant vegg som klyves. På toppen lå en snøskavl, men det var gravd ut et hakk som gjorde det enkelt å forsere den. Kom etter klyvingen relativt kjapt til topps i varierende underlag av snø og ur, og fikk fantastisk utsikt over toppene rundt.

Fortsatte mot Midtre Stølsnostind, som var en enkel tur. Traversen mellom Midtre og Stølsnostinden var relativt bratt, og i vått vær ville nok rapell blitt vurdert. Klyving opp til Stølsnostinden, der vi ble belønnet av kanskje Jotunheimens flotteste utsikt: panorama over Hurrungane, i full HD! Returen gikk ned mellom Stølsnostinden og Midtre, og ned Stølsnosbreen.

Pioneerruta var variert, med bre, klyving og utsikt, og belønningen på selveste Falketind var magisk. En kremtur, og virkelig verd besøket.