Himmelbjerget (14.07.2017)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Himmelbjerget (147m) 14.07.2017

Det var godt merket til Danmarks mest berømte topp. Stor parkeringsplass og hotell 150 meter fra toppen. Bred sti opp til toppen, som hadde et tårn på seg. Flott utsikt ut over det kuperte landskapet her syd for Silkeborg.

Tårnet på toppen av Himmelbjerget

Etter fotografering kjørte vi videre til Lyng Dal Hotell i Gammel Rye, der vi hadde bestilt ly for natten. En fantastisk flott dansk kro med god mat og flott beliggenhet. Anbefales til andre som er på toppturer i denne delen av Danmark.
Etter at vi hadde installert oss på Lyng Dal ruslet vi opp i Rye Sønderskov som også har en topp på over 160 meter (162,5 meter i følge Dansk kartverk). I mangel av både kart med høydekurver og koordinatene til toppen, ble det som å lete etter den berømte nåla. Besøkte en rekke topper i skoven, men i ettertid ser via at den rette toppen ikke ble besteget. Får derfor vente til en annen gang. Men vi fikk da med oss Sankt Sørens kilde i Rye Sønderskov og Galgebakken øst for Gammel Rye.