Slogen (19.07.2017)  6

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Slogen Parkering (50m)
Endpoint Slogen (1,564m)
Ascents Slogen (1,564m) 19.07.2017
Slogen Ø1 (1,204m) 19.07.2017
Slogen Ø2 (1,143m) 19.07.2017
Visits of other PBEs Slogen - p-plass (50m) 19.07.2017
Startet fra Slogen parkering ca halv 9 på morgenen med retning Slogen. Været var helt suverent, kanskje litt varmt om noe. Det var allerede en del folk på vei når vi kom. Vi ante at det kunne bli folksomt denne dagen. Vi hadde valgt den korteste og bratteste leia opp til toppen. 1500m på ca 3 km. Peakappen nekta å samarbeide på turen så må legge inn ting manuelt. Bratt var turen også, fulgte en rygg hele veien opp til kanten av Kamelpukkel 1. Her var eneste flate partiet på turen. Derfra langs kanten av fjellet fra øst. Grei gåeing meste av leia, men litt klyving i øverste partiet. Er nok en fordel med tørt føre når man skal hit. Hadde med en person som følte litt på høyden, men med mild overtalelse kom hun også til toppen. Her oppe var det liten plass og mye folk. Blei køståing for å få topp bildet. Ganske luftig på selve toppen med et solid stup rett ned fra vest. Her hoppa to basehopper akkurat før vi nådde opp. Litt etter tok det også av en med paraglider litt nedenfor toppen. Friskt å se på. De sparte seg i hvertfall den lange nedturen. På turen ned valgte vi å gå mot Patchellhytta for å få en litt slakere nedstigning. Gikk ikke helt til hytta men skrådde direkte ned mot dalen etter siste Kamelpukkelen. Grei tur dette, men også her litt bratt i siste del av nedstigninga. Folk jeg snakket med anbefalte å gå fra Stranda, det går også an å gå fra Urke/Myrseter. Man sparer da noen høydemeter og får en slakere tur, selv om den blir noe lengre. Alt i alt en veldig fin opplevelse i et strålende vær.
Dagens mål innhyllet i skodde
Slogen parkering. Her gjelder kontanter eller overføring til konto. Mener det var 30 kr.
Tidlig på stien opp i granskog (sitka).
Utsikt et stykke opp i lia
Nærmer oss første avsats ved Kamelpukkel 1 og ser tilbake ned ryggen
Pause ved Kamelpukkel 1
Første etappe etter avsatsen ved Kamelpukkelen
Veien opp mot topppunktet
En av passasjene under toppen
Fra toppvarden og vestover Urkeegga og videre mot Saksa
Turfølget ved toppvarden
Far og datter dokumenterer besøket
Leia ned
Nabofjell på andre sida av dalen. Patchellhytta i dalbunnen
Vi valgte å gå mest mulig på stein. Ble advart sterkt mot å ta sjansen på snø da flere hevdet det hadde vært ulykker med det. Folk hadde sklidd løs og ikke greid å stoppe før ura. Vi tok advarslene alvorlig.
Fra ei renne vi passerte på turen ned
Tilbakeblikk fra Kamelpukkel 2
Nedre del av stien fra Patchellhytta
Bro i dalbunnen like før parkeringa til Patchellhytta
Navn og årstall på brua
Fra campingen på Urke fortona dagens mål seg som dette med kald drikke i skyggen.