Store Trolltind, Trollryggen og Breitinden (24.07.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Stabbeskaret fra Trollstigen (1,200m) 24.07.2017
Store Trolltind - klyving i sørrenna (1,750m) 24.07.2017
Trollstigen Parkeringsplass (697m) 24.07.2017

Starta å traske bortover parkeringsplassen klokka 10. Litt køgåing de første hundre meterne før jeg tok av oppover stien helt mutters aleine. Ingen å se fremover eller bakover de første 90 minuttene. I siste kneika opp Stabbeskaret fikk jeg øyne på dagens første folk. Ble en liten pause her med en forsmak på hva dagens utsikt kunne tilby. Fortsatte så skrått oppover mot Trollryggen før det gikk bratt ned igjen. Endte litt for langt mot vest på vei ned. Skjønte fort at jeg ikke kom ned her i god behold uten rappell, så det ble moen høydemeter opp før jeg fortsatte et lite stykke ned omtrent samme rute som opp. Kom så ned til stien mot Bruaskaret. Her var det flere snøpratier bortover, men jeg var heldig å få oppgåtte spor av en guida gruppe på 6-7 stykk som gikk 100 meter forran. Tok en rask prat med de før jeg fortsatte opp mot Bruraskaret. Rett før Bruraskaret tok jeg igjen de samme som jeg hadde møtt på Stabbeskaret tidligere, pause og prat i skaret før jeg fortsatte stien oppover. Godt oppmerka sti gjorde det veldig greit å finne veien. Ser på GPS-sporet at klokka sleit litt med å holde orden på posisjonen oppover her.
Kom til toppen litt før klokka 2. Ble en halvtimes matpause her. De jeg hadde møtt i Stabbeskaret og Bruraskaret kom opp og vi tok en liten prat igjen. Lufta planen om Breitinden på veien hjem og vi ble ”enige” om å møtes en fjerde gang på vei hjem.

Tilbakeblikk etter omtrent 3 km
Godt opptråkka snø mot Stabbeskaret
Romsdalen sett fra Trollryggen
Toppvarden på Store Trolltinden
Romsdalseggen

Fulgte de røde prikkene ned igjen og kom ut på snørennene som tok meg skrått nedover samme vei som opp. Fikk også en tilfeldig tur innom frokostplassen. I området her fikk jeg også fylt på vannflaska, noe som absolutt var på tide da vannbalansen hadde nok kommet litt skjevt ut i solsteika. Gikk så etter hvert løs på siste stigning opp mot dagens høyeste punkt, Breitinden. Først i snø, så i ur og så snø siste stykke mot toppen igjen. Fra jeg tok av stien brukte jeg 40 min til toppen. Liten matpause igjen før jeg småjogga ned snøen og var nede på stien igjen etter nye 25 min. Gikk på denne i 15 min før jeg tok igjen de andre for fjerde gang i dag, akkurat som ”planlagt”. Nå var det bare å følge stien ned til bilen. Vel nede var det ganske enkelt å konkludere med ett stykk bra tur og at sokkeskillet hadde blitt vesentlig bedre/verre i løpet av dagen!