Kvitskardtinden (21.07.2017)

Written by Phanini (Per Harald Ninive)

Ascents Kvitskardoksle (2,065m) 21.07.2017
Kvitskardtinden (2,193m) 21.07.2017
Torfinnsegge (1,996m) 21.07.2017

Gikk fra Torfinnsbu og innover Langedalen i strålende vær. Kom meg greit opp til bassenget under Kvitskardtinden og Torfinnsegge via en bratt ur. Gikk et stykke innover mot toppen, mest på snø, og deretter opp på Torfinnsegge omtrent ved toppunktet til denne. En flott utsikt mot Svartdalen og Leirungsdalen åpnet seg. Imidlertid hadde det begynt å skye over, og et lavere skydekke var på vei inn fra sør. Det ble et kappløp for å komme opp på toppen mens det fortsatt var sikt. Det ble ganske dødt løp mellom meg og tåka. Hadde fortsatt litt sikt ned i Svartdalen, men toppene rundt var ute av syne.

Satt i nærmere en time i ly av vinden ved den imponerende toppvarden i håp om bedre sikt, men tåka var dessverre kommet for å bli. La veien ned igjen om Kvitskardsoksle. Sikten var blitt noe bedre, men selve toppene rundt hadde fortsatt "hodet i tåka". Returen gikk nedover på snøfonner og ned igjen til Langedalen samme sted som jeg kom opp. En diger reinsdyrsflokk var på vei utover Langedalen like under meg da jeg gikk ned ura.