Ut av skodda til nydelige sunnmørsalper !!! (23.07.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bakkedalen (310m)
Endpoint Bakkedalen (310m)
Ascents Kjerringkjeftane (1,031m) 23.07.2017 11:29
Dukhornet øst for (1,102m) 23.07.2017 12:05
Kjerringøyra (1,414m) 23.07.2017 14:13
Utolhornet (1,311m) 23.07.2017 15:08
Visits of other PBEs Bakkedalen p-lomme (315m) 23.07.2017 10:14

En strålende og skyfri dag i Nordfjord og Gustav og jeg satte kursen mot Bjørke for å ta fatt på en god runde på toppene øst for Dukhornet. Da vi kom gjennom Kvivstunnelen fra Hornindalen møtte vi på skodda. Veldig irriterende men veldig vanlig for Sunnmøre på disse varme sommerdagene. Vi satset på at den ikke lå høyere enn at vi ville gå klar av den på toppene vi hadde planlagt. Vi parkerte ved stistarten mot Russedalen. Denne stien er merket til både Dukhornet og Kjerringkjeftane. Planen i dag var å ta med Kjerringkjeftane, Kjerringøyra og Utolhornet og dersom tida tillot det, avslutte med Dukhornet. Gustav var usikker på om han ville orke den siste, men jeg hadde hele dagen et inderlig ønske om å få med meg også denne.. ;-)

Første delen av stien var noe myrete og våt og den går gjennom høy og tett vegetasjon som i dag var ekstremt fuktig på grunn av skodda. Vi hadde følge av en antatt hedmarking som skulle opp på Kjerringkjeftane. Vi kom over skodda på ca 750 moh og derfra var det nydelig og nesten til tider for varmt da vinden idag var helt fraværende. Kan ikke klage på det, men kroppen får jo nesten sjokk av slik varme :-) Vi ankom toppen på Kjerringkjeftane samtidig som denne karen som skulle sitte en stund og nyte herligheten før han returnerte. Vi tok oss en liten pause flr vi fortsatte videre mot Nordøst for Dukhornet 1102. Vi hadde sett oss ut en rute fra denne toppen ned i Kvamsedalen og her fant vi jammen en rødmerket rute ned. Den var inntegnet på Gustav sitt eldre kart, men ikke på mitt nyere kart eller Gps'en. Det var en bonus :-) Da vi kom ned i Lvamsedalen øst for Trollvatnet , skrådde vi oppover ca 100 hm og traff på en rødmerket rute, litt vag sti, som tok oss helt opp den dryge stigningen opp i skaret mellom Maratinden og Kjerringøyra. Herfra var det ur opp mot toppen av Kjerringøyra. Fantastisk skue i alle retninger. Skodda lå tjukk nede over Hjørundfjorden og dekket mye av de lavere delene av Sunnmøre i dag. Det var derfor ekstra stas å få nyte utsikta oppe i høyden!

Ryggen ned i skaret mot Utolhornet var fremdeles stort sett dekket av snø, så her fikk vi spart på knærne våre nesten 200 hm før vi startet på de knappe 150 hm mot toppen. Utolhornet og Kjerringøyra er topper som jeg ikke tror er altfor mye besøkt. De fleste går nok turen fra Kvistaddalen. Desto kjekkere er det da å gå den noe lengre veien via Russedalen :-)

Returen opp mot Kjerringøyra gikk litt tyngre enn ned sjølvsagt, for nå måtte vi snirkle oss oppover ura i kanten av den bratte snøflanken. Etter at vi igjen var kommet oss ned i Kvamsedalen og hadde forsert den neste motbakken på drøye 300 hm opp mot vatnet 1043 øst for Dukhornet var jeg fremdeles supermotivert for Dukhornet. Gustav hadde gitt maks av det han hadde i dag, og hadde ikke krefter til mere desverre. Jeg kunne saktens gått alene og møtt han ved bilen. Men i og med at skodda hadde krøpet seg ennå lengre opp så tenkte jeg at Dukhornet får vente en lite stund til ;-) Det er et par topper på nordsida som jeg også har lyst å prøve å kombinere med den. Det får bli neste gang :-)

På hjemveien møtte vi som forventet blå himmel straks vi kom ut av Kvivstunnellen. Vi gjorde vår obligatoriske stopp på Grodås for å kjøpe hver vår is på bensinstasjonen. Her var det helt ribbet for ispinner. Eieren av bensinstasjonen var svett og utslitt etter en hard dag grunnet alle sunnmøringene som idag hadde tatt turen til solrike Nordfjord :-) Vi fikk nøye oss med å dele et spann med Youghurtis som trøst, det gjorde susen

Stien oppover Russedalen i skodda
Endelig kan vi skimte Dukhornet over oss
Mot Kjerringkjeftane har vi flott utsikt mot Dukhornet og toppen 1102, øst for Dukhornet
Kjerringkjeftane 1028
Kvistadkjerringane og Skårasalen
Dukhornet sett fra stigningen opp mot Kjerringøyra
Hoppende glad på Kjerringøyra 1414. Majestetiske Jakta og Slogen bak
Nedatigningen mot skaret mellom Kjerringøyra og Utolhornet
Nesten oppe på Utolhornet, snøflanken og sporene våre ned fra Kjerringøyra kan så vidt skimtes
Skarpe og opprevne fjellformasjoner på Utolhornet
Litlehornet 1176 stikker opp i sida ned mot Hjørundfjorden. Dette er en sær liten 50 pf som man kan plukke med om man fortsetter ned mot Skår fra Utolhornet eller Maratinden. Da må man evt ha båtskyss tilbake til Bjørke
Stigningen opp fra Kvamsedalen i retning øst for Dukhornet
Atter en gang nede i skodda igjen
Sluttselfie ved bilen, det oppsummerer det meste ;-)

Written by Austings 16.10.2017 08:43

Den var helt tilfeldig at jeg fant den.Boka hadde vert veldig lite brukt og var i dårlig forfatning og var vanskelig å lese. Lite aktivitet i den etter 2014.Jeg skrev meg inn og la den tilbake slik jeg fant den, bak en liten løs stein i varden.

Written by ligroenb 24.07.2017 23:36

Det kan så være, men jeg liker jo uansett å få litt ekstra høydemeter ;-)

Sv:

Written by Freeflex 25.07.2017 01:18

Greit med litt ekstra trim ;)

Written by ligroenb 24.07.2017 07:36

Såg ikke etter, varden ligger på et lavere punkt ;-) uansett ikke veldig mye tråkk her og uansett ikke fra Russedalen :-)

Sv:

Written by Freeflex 24.07.2017 14:54

Ja, varden står på stupet som er beste utsiktspunkt normalt sett, men skjønner at det nok var annerledes med skydekket i går.

Det er varierende sti fra Fjellvatna og til Maratinden, men sidan er det jo berre steinur. Grei sti i i sida nedanfor Kjerringøyra mot Kvamsedalen som sparer en for turen oppatt på Kjerringøyra, men har desverre ikkje GPS-spor på den.

Sjekket du ikke boka?

Written by Freeflex 23.07.2017 23:48

Da jeg var på Otolhornet sist mener jeg det var rundt 40stk som hadde vært der i løpet av siste kalenderår. Ligger bok i varden ;)

Sv: Sjekket du ikke boka?

Written by Austings 15.10.2017 16:57

Den ligger godt gjemt i et nescafeglass i varden ,

• +

Sv: Sv: Sjekket du ikke boka?