Raskiftet - gjett om jeg dumma meg ut ... (23.07.2017)

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Ascents Raskiftet (810m) 23.07.2017 13:11
Raskiftet Nordvest (807m) 23.07.2017 13:27
Visits of other PBEs Raskiftet parkering (585m) 23.07.2017 12:20

Prosjekt kommunetopper i Hedmark (Østerdalen)

Etter Elgspiggen, høyest i Tolga og en god natts søvn i Alvdal, setter jeg kursen sørover mot Osensjøen. Etter fire dager med Real turmat og brødmat er jeg skrubbsulten på feit og usunn mat, så det ble biffsnadder og pølser i Alvdal + en solid frokost i dag tidlig :) Om det ikke bor så mye folk her oppe så er kommunene store i areal, så det blir en del transportetapper. Jeg finner bomveien på vestsiden av Osensjøen (SMS-betaling kr. 58), kjører innover en god grusvei. Det er ikke mulig å parkere der det på PB er markert. Her er det stengt med bom så turen blir et par kilometer lengre enn antatt. Første del går på en kjedelig grusvei, så traktorvei før det blir sti som snor seg oppover over ganske mange myrer. Rett før toppen får jeg en overraskelse. Her møter jeg en 7 meter brei anleggsvei. Et skilt forteller at her planlegges det et vindkraftprak! Toppen ligger bare få meter unna denne veien. Jeg går også bort til den mye finere toppen, selve Raskiftet. På det gamle skiltet står det Rakskiftet. Det jeg tror er at jeg har vært på kommunetoppen til Elverum, men det har jeg jo ikke ... oppdager det når jeg kommer hjem. Skulle gått de ekstra hundre meterne lengre sør til Raskiftet Sør :(. Denne kommer jeg ikke til å glemme så lett.

Neste stopp Kjølberget, høyest i Våler

Jeg kikket innom Jutulhogget på turen sørover.
Anleggsveien + info
Raskiftet. Det som vel er hovedtoppen her oppe selv om den ikke er det høyeste punktet.