Midtre Sølen (31.05.2017)

Written by Alolsno (Alexander Olsen)

Ascents Midtre Sølen (1,755m) 31.05.2017

Det går en bomvei (50 nok) inn til Gravåsen og jeg parkerte der. Trærne på Gravåsen er et fint landemerke som er godt synlig hele veien.

Det var fin vær, men det blåste en iskald nordavind hele dagen.

Turen gikk først i relativt flatt terreng med tydelig sti. Terrenget var tørt og behaglig å gå i langs hele transportetappen inn til fjellene.

Søre Sølen passeres før man går ned til vannet Skardstjønna. Det var forsatt islagt. Deretter gikk turen opp i steinur med tydelige varder helt frem til toppen. Fjellet virker snilt og avrundet, men på toppen er det et voldsomt stup på nordsiden. Jeg måtte passe godt på hunden så den ikke vimset utfor. Utsikten var fenomenal.

En flott tur i et unikt landskap. To dager etter gikk jeg på Søre Sølen.

Fin sti innover mot fjellene.
Ved foten av Søre Sølen
Begynt på stigningen opp fra vannet. Nydelig utsikt.
Utsikt fra toppen mot Søre Sølen
Stupbratt ned nord for toppvarden. Nysnø på toppvarden.