Stjerntinden (Flakstad) (22.07.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine climbing
Ascents Stjerntinden (938m) 22.07.2017 18:27

I dag skulle Chris og meg bryne oss på selveste Stjerntinden, et av feriens hovedmål.

Klokken var godt over 11 før vi forlot bilen ved Ytre Skjelfjord P-lomme (NB! Mye bedre parkeringsplass litt lenger ut; akkurat der asfalten slutter).

Lokalbefolkningen var nysgjerrige men hadde ingen konkrete tips om selve toppen. De mente vi fikk mye vegetasjon oppover lia og jaggu sa du smør.. Vi valgte å holde oss godt til venstre oppover og endte opp i en jungel av bregner som var over 2 meter høye. Tungt og vanskelig å se hvor vi skulle plassere beina.

Under det største svapartiet fant vi friskt vann og fikk fyllt opp 2 liter hver. Rett før vi kom opp på sadelen møtte vi til vår overraskelse et par på veg nedover. De hadde vært på den falske toppen. Oppe på sadelen var det tid for mat i solsteiken mens ruta videre ble studert. Da fikk vi se enda et par som var på veg ned fra den falske toppen. Det er tydeligvis mere trafikk oppover her enn vi hadde forventet.

Etter maten var det tid for å komme seg opp på de gresskledte hyllene. Da vi kom bort til renna der "normalveien" tar brått opp mot venstre fortsatte vi videre opp mot høyre på en bred hylle. Her var det både sau og sauetråkk og lett å gå. Før det smalnet til er det satt opp en liten varde. Vi tok signalet og racket opp med klatreutstyr.

Første taulengde var meget enkel vassing, men vi gikk en god del til venstre for varden. Det fikk vi nok svi for videre. Andre taulengde ble opp et riss som ikke var rensket. Tredje taulengde fortsatt rundt og opp forbi noen store formasjoner, over et stort flak og endte opp med bløt turf climbing uten sikringsmuligheter for å komme opp over kanten.

Vi la igjen klatreutstyret på kanten og ruslet oppover mot toppkrona. Etter en liten inspeksjon gikk vi tilbake for å hente tau og utstyr. Det ble en ganske enkel taulengde men likevel klatring. Videre bort til varden på toppen var det grei skuring uten tau.

Utsikten var ubeskrivelig..!! Chris har nok mange fine bilder fra toppen i sin rapport. Jeg hadde sjekket klokka og returnerte ganske raskt for å rigge til rappell.

Det ble en rappell som var litt for lang for tauet vårt, ca. 35 meter. Ned til gresshylla ble det ytterligere to rappeller; først en kort og så en på ca. 35 meter. Alle rappeller ble tatt fra etablerte fester som vi forsterket med backup.

Det ble en ny matrunde etter at klatreutstyret var pakket bort før vi ruslet bort til sadelen. Denne gangen tok vi sørsiden av bekken og svaene nedover lia til vegen. Dette var en mye bedre løsning!

Vel nede ved bilen møtte lokalbefolkningen opp igjen for å sjekke at vi var hele og friske. De hadde så smått begynt å bekymre seg så jeg måtte berolige dem med at vi hadde kost oss i godværet. :-)

Endelig er Stjerntinden i boks! Vi endte opp med en lang dag ute, 4 taulengder grad 5/5+ (vi tok nok ikke letteste vei opp) og 3 rappeller. Takk for turen!

Bakken opp mot sadelen. På tur opp holdt vi til venstre som endte med bushing og tungt terreng. Høyresiden var mye bedre på tur ned.
Oppe på sadelen får vi oversikt over hyllesystemet rundt toppen. Normalveien til den laveste toppen går på skrå mot venstre omtrent midt i bildet. Vi fulgte øverste hylle ut mot høyre et stykke men ikke helt bort til den skrå eggen.
Tilbakeblikk fra siste hylle til "krysset" der normalvegen går oppover (enkelte røde merker oppover der).
Vi har klatret 3 taulengder og har ankommet platået bort mot toppkrona. Denne ble forsert ganske langt til høyre i skyggen på dette bildet.
Endelig er varden på toppen en rusletur unna. Varden på den falske toppen bak til høyre.

Gratulerer!

Written by Olepetter 24.07.2017 09:50

Flott vær også!

Sv: Gratulerer!

Written by SturlaS 24.07.2017 17:31

Takk!

Været har vært helt supert de siste dagene og det ser ut til å fortsette.

• +

Sv: Sv: Gratulerer!

Written by Olepetter 24.07.2017 18:15

Grattis..

Written by otto 23.07.2017 21:55

med kommunetoppen i Flakstad. Ble jo litt å bryne seg på dette..

Sv: Grattis..

Written by SturlaS 23.07.2017 22:06

Takk!

Denne toppen er jo nesten litt myteomspunnet men vi hadde en veldig fin dag uten nevneverdige problemer.

Norges vanskeligste K-topp ...

Written by knutsverre 23.07.2017 21:04

beseiret! Gratulerer til deg Sturla og til Chris. Flott beskrivelse og gode bilder som vil være til god hjelp for mulige etterkommere .....

Sv: Norges vanskeligste K-topp

Written by SturlaS 23.07.2017 21:06

Takk!

Med de forholdene vi hadde var den veldig overkommelig men det må brukes tau for å komme opp.