Gygrastolen (22.07.2017)  5

Gygrastolen fortopp (1,339m) 22.07.2017 09:44
Visits of other PBEs Gygrastolen klyving (1,336m) 22.07.2017 10:24

Gygrastolen

Luftig tur over Gygrastolen,i de majestetiske Kvinnherad-fjellene.

Kjørte fra Oslo etter jobb fredag ettermiddag,og ankom Odda etter drøye 6 timer.
Tanken var en fjelltur jeg hadde sett på lenge,før jeg kjørte videre ned til Kvinesdal,for å besøke familien min.

Etter å ha kjørt igjennom Folgefonna tunnelen,parkerte jeg på en liten lomme ved fjorden.
Spiste sen middag på en koselig brygge,før jeg tok kvelden i bilen.

Tidlig opp,ble det kaffe og frokost på brygga,før jeg kjørte videre og parkerte på parkeringsplassen ved Ænes kirke.

Fulgte en skogsbilvei  innover i ca 1,5 km,før det var skiltet inn til venstre på en traktorvei.
Etter ca 800 meter,svinger så stien inn til høyre på merket sti oppover skogen,ca 50 meter inn på denne,igjen til høyre.
Vel dårlig merket,men tydelig sti.
Over på snaufjellet,var det tydeligere merket med varder,og ryggen viste seg tydelig og markert.
Så var jeg i gang på vei opp mot Skrunten,en liten fortopp til Gygrastolen.

På Skrunten var det flott utsikt ned i Ælnesdalen,ble en liten pause her,før jeg fortsatte på ura opp mot Gygrastolen.
Nå var det slutt på merkingen,men ruta sa seg selv,og jeg var spent på hva som møtte meg på toppen,hvor traversen over til fortoppen startet.

Selve eggen over til toppen var enkel,et lite punkt som kanskje kunne kjenne litt luftig,men ellers helt greit opp til topp-punktet.
Stod på Gygrastolen etter 3 timers rolig gange fra bilen.

Fortsatte så mot fortoppen av Gygrastolen,skjønte fort at jeg gikk turen i motsatt retning,men for meg var det naturlig å dreie rett opp fra Skrunten.
Selve hakket mellom de to toppene var litt luftig,middels klyving,men veldig artig,selv om det ikke varte så lenge.
Var nok mer "skremmende" å gå løs fra den motsatte siden.

Ble en god pause på fortoppen,før jeg fulgte den merkede stien i en hestesko/ring tilbake til sti-delet  jeg gikk opp til Skrunten fra.
Så var det retur samme vei ned,tilbake til bilen og 6 timers kjøring hjem til Kvinesdal.

Personlig syns jeg Bjørndalstraversen var mer alpint enn Gygrastolen.

Flotte bilder

Written by elbow 24.07.2017 20:14

fra et flott fjell. Denne turen håper jeg å få gjennomført i løpet av sommeren/høsten jeg også.

Sv: Flotte bilder

Written by Geir74 25.07.2017 14:41

Takk,det var en kjempe fin tur.

Har du ikke gått over Bjørndalstindene,så kan jeg sterkt anbefale den turen også.

Sv: Flotte bilder

Written by Vibecke 25.07.2017 20:36

Anbefaler turen, spektakulært turmål! Selv tok jeg ikke "snopturen" over til det høyeste punktet, var litt for bratt...