Sandnestindan/Trolltindan- Karinatraversen (22.07.2017)  6

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Brandseter (78m)
Endpoint Stordalstinden (891m)
Visits of other PBEs Fræneidet p-plass (80m) 22.07.2017 10:28
Trollkyrkja (484m) 22.07.2017 10:28
Trollkyrkja parkeringsplass (84m) 22.07.2017 10:28
Etter noen utrolige dager på Sunnmøre begynte jeg å sette nesa hjemover. Planen var Åndalsnes, men fikk i stedet invitasjon av bekjente til å være med å gå en travers på Eide/Fræna. Som formen var for tiden tenkte jeg det sikkert var lurt å ha selskap. Turen startet ved ei marmorgruve og endte opp ved det som heter Trollkjyrkja, som jeg hadde besøkt tidligere. Det er en foss inne i fjellet i marmor den å. I føge de lokale inneholder fjellet mange tunneller, superhemmelige datalagre og konsertsaler. Vi starta langs en gammel annleggsvei oppover fjellet, i det vi kom til en tunnelåpning dukket en liten buss opp fra tunnelhølet. Første fjellet var Snipa øst. Her lå det også et steinkors uten at noen visste hvorfor. Fra der fulgte vi ryggen over flere topper med Stordalstind som høyest. Fra den beveget vi oss over til Trolltinden før vi svingte ned mot Trollkjyrkja. Vi hadde en bil på hver parkeringsplass. Det var stort sett fint å gå, men ganske mye opp og ned underveis. Ingen store utfordringer utenom Trolltinden. Her var det litt mer utfordrende terreng. Det var flere pinakler som man enten kunne gå rundt eller over. Turfølget valgte forskjellig her. Ikke veldig utfordrende, men det satte en liten spiss på turen. Vi hadde hele veien skodde som kom og gikk. Dette gjorde turen bare enda mer trolsk og eksotisk. Ryggen ga utrolig god utsikt til fjell og bygder i rundt samt ut til storhavet. Dette er ikke en av de etter hvert så populære traverser som bugner av folk i det ganske land, men ikke dårligere av den grunn. Det var en sti som kunne anes over det meste av turen. I forhold til hvordan turen oppleves synes jeg ikke denne står noe tilbake for Romsdalseggen eller Besseggen for den saks skyld. Fjellene er litt lavere, men utsikten minst like god og selve terrenget mere krevende. Her kan man i tillegg ta turen inn i fjellet (Trollkjyrkja). På hele dagen i finvær møtte vi to, 2 personer her. Vil man gå og oppleve en usedvanlig fin fjelltur uten å gå i kø anbefales denne. Litt uklart hva den heter, men jeg kaller den Karinatraversen etter guiden som viste meg denne.
Fra starten av annleggsveien
Busstrafikk opp mot første toppen
Tunellhølet bussen kom fra
Gravemaskin i sol og skode
Litt kravling mellom anleggsveier
Trolltinden
Formasjoner opp Trolltinden
Tilbakeblikk over traversen fra Trolltinden
Selfie på toppen av en pinakel