Furuhogane-Ljøsuregga (22.07.2017)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Furuhogane (480m)
Endpoint Furuhogane (480m)
Ascents Ljosuregga sør (1,202m) 22.07.2017 11:58
Ljosuregga nord (1,206m) 22.07.2017 11:58

Sov lenge i dag, helt til 0930 ! Bestemte oss på litt kort varsel om å prøve å ta igjen Gustav med familien som skulle på Ljøsuregga fra Furuhogane ved Harpefossen skianlegg. Ting tar litt tid når man skal pakke og komme seg av gårde, og vi startet nesten en time etter de andre. Vinjar gikk et godt stykke selv i starten. Det ble varmt på veien oppover og jeg hadde heldigvis tatt med bæremeisen slik at jeg kunne hjelpe ham oppover etter første halve stigningen mot Kjenndalen.

Ved hytta på Kjenndalsvatnet tok vi en liten drikke og matpause før vi fortsatte videre. Vinjar gikk videre opp i skaret på den ganske så fine stien. Mye sauer som har trukket opp i høyden i det varme været. Videre fra skaret og opp mot ryggen mot Ljøskaregga var det fin sti. Det er kun siste km mot første varden på topplatået som er litt tidkrevende for små føtter og det var greit å kunne bære ham over det partiet. Vi traff Gustav, fruen og jentene like før første varden. De hadde vært borte og vurdert veien videre mot Store Toren, men de hadde besluttet å ikke prøve seg på den i dag, da de to små jentene hans var litt slitne og ikke helt klare for den ekstra utfordringen i dag. Svogeren til Gustav hadde vært borte med den ene gutten sin på ti år, og de var kjempeøsne og fornøyde ;-) Siden de alle hadde vært på toppen en god stund, ville de rusle sakte nedover mot Kjenndalsvatnet mens vi fortsatte mot toppen.

Vi gikk bort på høyeste punktet hvor egga mot Store Toren begynner. På en god dag skulle vi ha fortsatt, det er ikke lange biten. Store Toren er en kjempeflott topp med en artig liten egg å forsere. I dag var Vinjar ikke gira på det, får spare det til han blir bittelitt større :-) Vi brukte litt tid på den avstikkeren bort til det som jeg mener er høgste punktet ved egga. Underlaget er litt tidkrevende med steinete underlag hvor man må gå litt forsiktig for å ikke snuble, spesielt med tung bør på ryggen. Jeg fryktet at det ville bli vanskelig å nå igjen de andre, men vi fikk heldigvis nådd de igjen nede ved Kjenndalsvatnet og kunne slå følge med dem ned til bilen igjen. Det ble en kjempeflott og varm dag i fjellet i dag. Det har ikke vært for mange av dem i sommer :-)

Stistart ved skiheisen på Furuhogane. Her finner man turborevkort langs stien opp til Kjenndalsvatnet
Vi nærmer oss den flotte steinhytta ved Kjenndalsvatnet
Steinhytta ved Kjenndalsvatnet. Her er kasse og Turbotrimbok for de små
Nydelig skue mot toppene ved Laurdalen. Lisje Toren bak oss
Ljøsuregga, Vinjar er klar for å starte på returen, litt trøtt og småsliten
Ljøsuregga
Egga mot Store Toren
Østryggen på Lisje Toren, Felden, Frøhornet, Bytingstind og Trollvasstind
Gustav og minstejenta Ingvild på 4
Resten av gjengen følger friskt på nedover
Deilig å avslutte med et forfriskende bad i hagen etter kveldsmat :-)