Rasmustinden (22.07.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Sandbakk (33m)
Ascents Rasmustinden (1,224m) 22.07.2017 12:06

Jeg har vært på Rasmustinden kun en gang før på ski, men aldri om sommeren. Nå er denne toppen med i opplegget 'Ti-på-Topp' så jeg fikk inntrykk av at den kunne være en fin fottur også. Ble en sein start på tur i dag og jeg kjørte fra Tromsø da morgentåke begynte å lette. Etter å ha gått denne turen vil jeg si at det ville vært en bedre ide å gå den første halvparten av turen i gråværet istedenfor å vente på sol og varme.

Det var noe langsomt å gå innover Tiurdalen og store deler av turstien var ganske ujevne, smale og gjørmete, så det tok litt tid før jeg hadde kommet over tregrensen og frem til brua. Kanskje 40 minutter fra parkeringa. Fra der man krysser elva er det bra merking, men ingenting som kan kalles for en ordentlig sti. Omtrent her ble det plagsomt med svarte fluer også og i kombinasjon med det varme været ble jeg ganske lei av sommer og ønsket meg kuldegrader og mørketid igjen. Heldigvis ble det litt behageligere å gå etter hvert når de fleste fluene hadde forsvunnet og det kom noen forbigående skyer. Ruten gikk bratt opp en liten bakke ved siden av en fin foss og så fortsatte videre opp en slags ryggformasjon som bestod av gress og stein. Siste bakken opp til toppen var noe umotiverende å gå i da det var mye løs steinur og ikke noe sti å finne. Man kommer på noe som ser ut til å være en slags sti, men det var tungt å følge også da den går rett opp topphenget. Endelig nådde jeg toppen etter drøye 2 timer og fikk en velfortjent flott utsikt på toppen, sammen med en gjeng på 3 damer som hadde vært der en liten tund før meg.

Tok en god halvtimes pause på toppen for å prate med damene og ta bilder. Følte meg ikke veldig gira på å komme i gang med turen ned uansett, så det var fint å nyte de fluefrie omgivelsene så lenge som mulig. Kan ikke si meg veldig fornøyd med den kombinasjonen av løs steinur og søppelsti på denne turen, så jeg vil tro at det blir den eneste gang jeg går en tur til Rasmustinden til fots. Gleder meg til når sommer tar slutt.

Tiurelva og utsikt mot Siedi
Tiurtinden
På vei opp mot topphenget
Fin utsikt når man kommer opp til ryggen
Varden på toppen
Skulvatindane og Lille Piggtinden
Topper rundt Lakselvdalen
Den hyggelige damegjengen jeg traff på toppen
Fortsatt litt snø som gjør turen ned noe behageligere
Tilbake i Tiurdalen
Den høye fossen øverst i Tiurdalen
Fossen sett nedenfra
En del av stien som var fint å gå på